Chris

    Hej. Jag gick endast ett år på gymnasiet( individuella programmet) för att få godkänt i matte. Från grundskolan har jag godkänt i svenska och engelska, jag antar att detta tillsammans blir en grundskolekompetens och ger mig behörighet till vuxengymnasial utbildning? Sedan undrar jag ungefär hur lång tid det tar att skaffa sig gymnasiekompetensen? Jag har läst en hel del olika olika svar på det runtom och jag förstår att det varierar en del. Vad gäller reell kompetens, är det teoretiskt möjligt att komma in på en YH-utbildning(Webbutvecklare) om jag t ex läser Programmering 1 och Webbutveckling 1 på komvux och dessutom har arbetslivserfarenhet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Chris,
    att skaffa sig gymnasiekompetens i Sverige tar, som regel 3 år, om man läser på heltid.
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga - om de har någon plats "över" och samtidigt bedömer att du kan klara av utbildningens krav.
    Du kan söka så många olika yrkeshögskoleutbildningar som du vill; och vi hoppas du kommer in.
    Dock kan det bli tufft att läsa; alla som kommer in på utbildningar (påbörjar utbildningar) blir ju tyvärr inte klara... det finns exempel på att folk hoppar av, bland annat på grund av att det blir för svårt.
    ****
    Att läsa Programmering 1 och Webbutveckling 1 är givetvis inte fel. Gör det.

    Kika gärna på yh till webbutvecklare >> och sök så många olika yh du vill. Det är inte farligt eller dyrt att göra ansökan; dock är chanser att bli antagen med endast grundskolekompetens - rätt små. Detta för att yrkeshögskoleutbildningar - Kvalificerade EFTERGYMNASIALA utbildningar; tanken är att man har gymnasiekompetens (i regel, att man läst på gymnasial nivå i 3 år på heltid).

    • : Tack för svar, antar att min första fråga besvarade sig själv då? Dvs att jag i dagsläget åtminstone besitter en grundskolekompetens.
    • Anna : Om du har godkända betyg i svenska, engelska och matematik motsvarande vårterminen i årskurs 9 - så är det "grundskolekompetens", ja.
    • : Dock gick jag, som framgår i min text, ett år på låtsasgymnasiet för att få godkänt i matten, så från ÅK9 hade jag bara svenska och engelska. Det är lätt att bli förvirrad och bortkommen i studiefrågor när man arbetat sedan 16 års ålder. Tack för svar.
    • Anna : Har du på "låtsasgymnasiet" läst grundskolematte och fick godkänt betyg? Ta med dina betyg till syv på komvux, är mitt råd. Du kan på komvux göra nivåbedömning, - fråga om det. Annars så börja med självskattning - på www.matteboken.se finns alla grundskole- och gymnasiala kurser i matte upplagda.
    • Anna :

      Matte för år9 i grundskolan - finns på matteboken.se/lektioner/skolar-9 - räkna igenom kursen och du får snabbt en uppfattning om det är lätt eller svårt för dig; om du behöver läsa matte grund eller om du har kunskaper i matte grund.

    • : Jag tror att det "programmet" jag gick på gymnasiet ett år var till för de som inte var behöriga till gymnasiet. Så vilken nivå den matten ligger/låg på har jag ingen aning om eftersom att det är ganska längesen nu.
    • Anna : Tips! hitta dina gamla betyg; om du inte hittar, beställ kopior från de skolorna där du läste. Ta sedan betygen till SYV på komvux. ... En gissning: om du inte läste på gymnasienivå, men läste matte, så måste det vara på grundskolenivå, för att det är grundskolematte man läser först, och gymnasiematte - sen. Vi här på Fråga SYV vet ännu mindre om vad du läste, än du själv... :) och ännu en annan ? är hur mycket du minns av det du läste då; eller så kanske du lärde dig mycket mer genom arbetslivserfarenhet. Gör självskattning inom matte med hjälp av www.matteboken.se - be annars att få göra nivåbedömningstest på komvux.
    Läs alla kommentarer