Meya

    Hej Nu är det så att jag går andra terminen på universitetet. Jag läser ämneslärarprogvram 7-9 men har under senare tid lutat mig åt att byta inrikting till gymnasiet istället. Det som skrämmer mig (och som får mig att tänka över beslutet) är att i gymnasiet så är eleverna bara några år yngre än mig, i jämförelse med högstadiet där de är många år yngre än mig. Det känns då som att det kommer vara en högre press (ska göra min första VFU nu i vår) i mitt sätt att prestera. Gillar båda inriktningarna men är rädd över att jag kommer ångra mig.. I gymnasiet så behöver man egentligen inte fokusera lika mycket på att lära ut från grunden vilket jag gillar (och kan då fokusera på att ge de redskap för att fortsätta bygga på deras kunskap) men samtidigt gillar jag att vara där för mina elever, lite som en förälder, och se dom växa som individer. Jag är en övertänkare och vet inte om det är rädslan som stoppar mig från att se klart .. Sökte till gymnasiet och jag kom då in men av rädsla så tackade jag nej. Undrade vad ni skulle kunna ge mig för tips? Tänkte kolla om jag nu byter till gymnasielinjen till höst, kommer det på något sätt påverka mig negativt att jag gjort en VFU för grundskolebarn nu i vår? Alltså att mitt byte av linje kommer få någon sorts konsekvens? Tänkte kolla detta då jag i princip läser samma ämnen som de med gymnasieinriktning tills slutet av hösten 2020. Tacksam för svar! Meya

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Meya,
    Gymnasielärare är behörig att i samma ämne undervisa även på högstadier (år 7 - 9 i grundskolan). Som gymnasielärare blir du minst fem år äldre än majoritet av dina elever, men det finns givetvis "risk" att i en gymnasieklass kan gå ngn som blev 2-3 år "försenad" och du då i värsta fall kan vara endast 2 år äldre än just den eleven när du ska undervisa honom/henne och sätta betyg ....
    Lösningen kan då vara att de första åren efter lärarutbildningen så söker du jobb på grundskolan/högstadier och efter några år, när du blir äldre (kanske minst 10 år äldre än gymnasieelever) byter jobb till att undervisa på gymnasiet.
    *****
    Du skriver också så här: "Tänkte kolla om jag nu byter till gymnasielinjen till höst, kommer det på något sätt påverka mig negativt att jag gjort en VFU för grundskolebarn nu i vår? Alltså att mitt byte av linje kommer få någon sorts konsekvens? Tänkte kolla detta då jag i princip läser samma ämnen som de med gymnasieinriktning tills slutet av hösten 2020."  - och just den delen måste du ta med studievägledare på just Lärarubildningen; den detalj-special-kunskap kan endast studievägledare som jobbar just med lärarprogrammen.

    Hälsningar
    D: