Tara

    Hej! Jag har flyttat från England till Sverige med mina slutbetyg från England. Jag vill förbättra dem i komvux och slutligen gå på universititet. Programmet som jag vill göra ges på engelska. Jag vet allt det behövs (nyckelord och allt) på engelska eftersom jag har lärt mig allt på engelska. Jag studera hem och vill bara göra slutprov för kurser som Matte 4, Kemi 2 och Biologi 2. Men jag kan inte hitta en komvux som kan göra prövningar på engelska och jag tror att det är onödigt att lära mig allt igen på svenska för att bara göra ett prov så jag kan göra ett program på engelska. Är det möjligt att göra bara slutprov på engelska? Jag ska vara väldigt tacksam även om man kan google translate provet och jag kan svara på engelska. Jag behöver inte undervisning på engelska, bara prov.

    • Anna :

      Är du redan nu BEHÖRIG? Du vill alltså få Högre betyg för att ha bättre chans i konkurrensen om utbildningsplats, stämmer det? Eller är du idag inte behörig? För jag vet inte vad du menar med "förbättra" betygen... och det är stor skillnad: om du redan nu är behörig eller inte.

    • : Jag har gjort A-levels (som är gymnasienivå) men jag fick betyg E. Jag vill förbättra dem till A om det är möjligt.
    • Mikael : Fråga där du gjorde A-levels, om du kan göra om. Du fick ju betygen där en gång, så kanske du kan få nya - högre- betyg - på samma ställe?
    • : Jag fick det i England och jag tror inte jag kan göra om det utan gå tillbaka till England men jag vill inte gå tillbaka bara att göra om prov om jag kan göra det här. Det ska bli svårt för mig om jag går tillbaka.
    • Mikael : Jag är inte alls säker på att du kan göra prov i svenska kurser på engelska. Och vi gör så här: vi kontaktar några sakkunniga med den frågan och i fall vi får ett definitivt svar om att det t.ex Inte går eller tips på hur du kan lösa detta, då återkommer vi snarast i så fall. Vi håller tummarna!
    • : Tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vi känner inte till att prövningar /slutproven i gymnasiala kurser/ skulle i Sverige erbjudas på andra språk än svenska. Vi ska fråga några sakkunniga och i fall vi får något svar som vi bedömer kan vara till hjälp för dig - hör vi av oss.

    Innehåll i kursen Matematik 4 kan du se på Matteboken.se/lektioner/matte-4

    Kontakta SYV (studie- och yrkesvägledare) i den kommunen där du är folkbokförd och även antagningsgruppen på den högskola-universitet dit du söker, där din högskoleutbildning finns och fråga om de har några tips på lösningar.

    Vänligen
    ANNA

    Hej igen, vi fick idag svar från Skolverket. Var god läs det svaret, nedan:

    Det är inte reglerat att en prövning måste genomföras på svenska. Det är den betygssättande läraren som får avgöra om eleven ska få redovisa sina kunskaper på ett annat språk än svenska. Eleven har ingen rätt att kräva att få visa sina kunskaper på andra språk. Läraren måste bedöma om det är möjligt att värdera de svar hon eller han får genom tolk, modersmålslärare eller studiehandledare för att göra en allsidig bedömning av elevens kunskaper.

    Källor:

    Prövning av elevers kunskaper: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper#h-Meromvadsomgallervidprovning

    Hej igen, vi fick idag svar från Svenska skolan i London. Var god läs nedan:

    En person som i aktuellt fall har avslutad A-levels från brittiskt college kan inte enbart göra en kursprövning i Fysik 2 eller Matematik 4, det innebär sannolikt att hon skulle behöva läsa aktuella kurser (eventuellt hela gymnasiet) på svenskt komvux eller folkhögskola. Eftersom systemen helt skiljer sig åt samt att innehållet också kan variera mellan systemen måste aktuell elev läsa eller göra prövningar i samtliga kurser upp till och med den nivå som krävs för behörighet till vad hon än vill söka till.

    Huruvida aktuell skola skulle erbjuda personen att göra prövningen på engelska är osäkert då svensk gymnasieutbildning i grunden ska genomföras på svenska, om skolan inte har tillstånd att bedriva undervisning på engelska. Jag skulle inte bevilja en sådan prövning på Svenska skolan i London.

    Mig veterligen finns det ingen möjlighet att kunna göra om brittiska A-levels om en elev inte är nöjd med resultatet, formerna för slutproven i Storbritannien är ganska hårda, minst sagt. Men det är bättre att personen ställer den frågan till Career Advisor på den skola hon fick sin examen från.

    Kind regards / Med vänliga hälsningar

    Swedish School in London