Tania
    Hej!

    Det är så att jag började gymnasiet denna termin och jag förstår inte riktigt hur våra betyg och poäng kommer att räknas inför högskola/universitet.
    Jag vill gärna veta det och hur meritpoängen räknas. t.ex. vad är max poäng och vad är lägst för t.ex. juristprogrammet.

    Tack!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tania,

    alla kurser från årskurs 1, 2 och 3 på gymnasiet räknas in och spelar lika stor roll för vilket Jämförelsetal som du kommer att ha.

    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    Det är med Meritvärdet som man konkurrerar om utbildningsplatsen på en högskoleutbildning.

    Juristprogrammet är ett populärt program och många söker med höga betyg. Det är inte obligatoriskt men fördelaktigt att även göra Högskoleprovet.
    För övrigt - gör ditt bästa i varje kurs du läser och försök även läsa och få godkända och helst så höga betyg som möjligt i Engelska 7, Matematik 3 och i Moderna språk 3 och 4, detta för att uppnå max antal i merit>>.

    Hälsningar

    peter