Kaspar

    Hej!
    Jag läser sista året på Sjöfartsprogrammet (gymnasieskolan) och håller just nu på med min gymnasiearbete. Vårt gymnasiearbete vi gör är praktisk, vilket betyder att vi gör det på våran skolfartyg/övningsfartyg och det innebär att vi inte gör något teoretiskt alls på vår gymnasiearbete. Min fråga till er är att ifall jag misslyckas och blir icke-godkänd, kan jag fortfarande komplettera min gymnasiearbete på Komvux, då den är lagt på praktiskt sätt? Finns det några möjligheter att göra det på teoretiskt sätt isf eller hur funkar det? Tack i förhand! :)

    Mvh Casper

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kaspar,
    vi får hoppas att du får godkänt betyg i gymnasiearbete. i GA kan man, förresten, inte få högre betyg än E, men E-betyget i GA krävs för att uppfylla kraven för examensbevis. Så, vi håller tummarna & du får göra ditt bästa!

    ****
    Som direkt svar på din fråga - ang. möjlighet att ta ut examensevis från komvux - så får du i fall du på gymnasiet endast får Studiebevis (och inte Examensbevis) - göra planering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Kanske kan du i så fall ta ut examen från ett annat program, ej från just ditt nuvarande program... Olika alternativ finns; på ngt. sätt borde du ändå få möjlighet att få ut examensbevis.
    Ett annat alternativ: du kan kanske få förlängd studietid på ditt gymnasieprogram och göra GA under hösten 2019 och ta ut examensbevis senare... till jul eller till nästa sommar kanske; det får du prata med rektor på din gymnasieskola om, i fall det blir aktuellt.
    Ännu ett alternativ är att du kanske kan göra Prövning i kursen "Gymnasiearbete" - på din gymnasieskola under nästa läsår eller på en annan skola som erbjuder liknande utbildning. Prövningar bör erbjudas i alla pågående grundskole- och gymnasiala kurser. Nästa år kommer kursen GA bli pågående för "nya elever" på din skola och på andra skolor som erbjuder liknande utbildning - och då borde du ha rätt att anmäla dig till prövning i den kursen. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr.

    Vänligen
    ANNA