Lena

    Hej Min dotter har gått största delen av sin grundskoleutbildning utomlands med engelska som undervisningsspråk inom IB-programmet. Hon har behörighet till svenskt gymnasium men har nu försökt ett antal gånger att studera på svenska på gymnasium i Sverige. Sedan hon kom till Sverige har hon diagnosticerats med autism utan funktionsnedsättning och utan språkstörning. Hon vill studera men har kommit till slutsatsen att det är för stor omställning med teoriämnen på svenska. Matte och ämnen utan för svår svenska går bra men hon har även begränsningar när det gäller sociala kontexter. Hon frågar mig om det inte går att hon pluggar hemma på engelska och skriver prov/tentar av på engelska som är hennes första språk? Hon har alltid tyckt om skolan innan men sedan vi kom till Sverige har hon blivit sittande hemma. Lärarna bara beklagar att hon inte kommer till skolan eftersom hon gör så bra ifrån sig akademiskt men hennes speciella behov med engelska som första språk och 'asperger'gör istället att hon blir hemma. Finns det någon distansutbildning på engelska? Kan vi hitta en utbildning på distans från utlandet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,
    distansstudier på gymnasial nivå för ungdomar erbjuds i Sverige på Korr-on-line, men så vitt jag vet är undervisningsspråk - svenska.
    Som du vet själv (din dotter studerade ju inom IB) - är Engelska huvudspråket på de flesta IB-skolorna; men vi känner inte till att IB-gymnasiala alternativ i Sverige eller på svenska skolor utomlands skulle finnas; du/ni får gärna kontakta både Korr-on-line och IB-gymnasieskolorna och fråga om de kan ge några tips om det går att hitta den undervisningsformen som ni letar efter. Jag är inte alls säker på att det går att hitta, tyvärr.
    ****
    Ang. undervisningsspråket
    Kanske kan din dotter läsa mer svenska just nu, så att hon sedan kan läsa med undervisningsspråk Svenska?
    Det är lättare att läsa språk när man är yngre; om din dotter ändå vill lära sig mycket bra svenska, då är det fördelaktigt att hon gör det nu, när hon är yngre (det blir svårare med åldern... - finns mycket forskning som påvisar det).

    ****
    Skolplikten är uppfylld när eleven blev behörig till gymnasiets nationella program; så säger den svenska skollagen. Alltså, omfattas din dotter inte längre av "skolplikten" och då gäller det, tyvärr - "i mån av möjlighet"... alltså kan man säga att om det ej finns ett passande alternativ till studier, då kan man söka jobb... i Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år. Jag vet mycket väl att det är mycket svårt att hitta jobb utan gymnasial utbildning och ibland även med högskoleutbildning... så jag skriver det inte för att vara "elak" utan för att "förklara" varför Utbildningsförvaltningen kan ta lätt på den frågan... alltså om det gällde en elev på grundskolan, som omfattas av skolplikten då skulle man kunna räkna med mer hjälp. Men kontakta gärna även Utbildningsförvaltningen i den kommunen där din dotter är folkbokförd - dock kan du/ni mycket väl få ett svar att undervisning i gymnasiala (svenska) kurser på engelska på distans finns inte, så "vad ska vi göra"?

    Ang. läsa "mot" en utländsk skola - se om ni hittar passande utbildning. Det kan vara den bästa lösningen för din dotter. Det finns inga förbud mot att läsa på distans mot en utländsk skola, så vitt jag vet, i alla fall.

    Lycka till!
    ANNA