Hejsan,

    i den situationen som du beskriver, kan det vara viktigt att veta varför eleven ska bo utomlands. Om elevens föräldrar jobbar utomlands, kan hen rätt att läsa på Hermods Distans>>, som har uppdrag från Skolverket att bedriva distansstudier för elever, som bor utomlands pga minst en av föräldrarna jobbar utomlands.

    Om eleven ska bo utomlands av en annan anledning (dvs inte för att minst en av föräldrarna jobbar utomlands) - då kan elevens kommun ändå köpa plats för eleven på Hermids Distans>>

    Andra lösningar:

    - söka till Korr online, som erbjuder några högskoleförberedande program på distans, se info om skolan på GymnasieGuiden här>>

    - söka till en av de Svenska gymnasieskolor utomlands, se info på GymnasieGuiden här>>

    Se också info om Universitets- och högskolerådets projekt - Plugga ett år utomlands>>

    Men det enklaste är kanske om eleven försöker bedriva självstudier och för det finns olika möjligheter (t.ex i matte finns det är mycket bra sida - www.matteboken.se ) och/eller läser på en lokal skola i det landet eleven bor, men sedan återvänder till en svensk gymnasieskola "med förlust av ett år", dvs fortsätter läsa där hen slutade vid avresa från Sverige.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA