Julia
    Hej! Jag undrar hur det funkar om man studerar gymnasiet utomlands, i detta fall i Spanien, där det är en tvåårig utbildning, och sedan vill studera på universitet i Sverige. Behöver man komplettera?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia!

    Information som du behöver finns på www.antagning.se

    Det är väldigt svårt att ge ett generellt svar på din fråga och det av olika anledningar

    bl a för att till högskola i Sverige behöver man både Grundläggande och många gånger också - Särskild behörighet (som är specifik till varje enskild utbildning). Det finns också högskoleutbildningar som enbart kräver Grundläggande behörighet.

    Du måste, alltså, även veta vilken högskoleutbildning i Sverige du vill söka, inte bara att det är en högskoleutbildning. :)

    En annan anledning är att gymnasial utbildning i Spanien är säkert inte exakt likadan på alla skolor över hela landet, utan det finns variationer. För det tredje, så vet vi inte vilka kurser du får godkända betyg i.

    Om du ska behöva komplettera din utländska gymnasieutbildningen eller ej, kan inte vi på Fråga SYV svara på, helt enkelt. Du får skicka dina betyg för bedömning och får svar - om komplettering behövs.

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte