Ellen
    Hejsan.

    Jag lider av stark depression och har därav väldigt svårt att ta mig till skolan (jag går åk. 2). Däremot är jag väldigt skolmotiverad och vill ha höga betyg och göra bra ifrån mig i skolan. Finns det något sätt där jag kan göra skolarbete hemifrån och bara åka till skolan när jag ska göra prov etc? Jag är inte intresserad av att behöva ta ett fjärde år eller något sådant.
    Jag vet att det finns ett distansgymnasium och jag står i kö till det men det kan ta ett år innan jag kommer in.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen,
    tråkigt att du har hälsobekymmer men bra att du står i kö till distansgymnasiet. Är det till den här skolan du står i kö till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium ?

    Din kommun (utbildningsförvaltningen) skulle kunna (om särskilda skäl finns) köpa distansundervisning till dig. T.ex. http://www.hermods.se/utbildningar-och-tjanster/distans/Gymnasieskola-pa-distans/ Hermods har inarbetat koncept "Gymnasiet på distans" men de jobbar på uppdrag från Skolverket och det är svenska elever som vistas utomlands pga minst en av föräldrarna arbetar utomlands som tas in till den distansutbildning.

    Kommuner kan i undantagsfall köpa en plats på Hermods distansundervisning.
    Det är Utbildningsförvaltningen i din kommun som du vänder dig till med den frågan. Du kan också "gå via" kurator på din skola och/eller "via" skolsköterska, dvs du pratar med dem och de i sin tur tar kontakt med de ansvariga "på kommunen", som det heter. Ser att du är 17 år och ännu ej är myndig, därför kan det vara fördelaktigt att du först pratar med dina föräldrar (vårdnadshavare).

    En bra början är att ni bokar tid hos kurator på din skola, där du och dina vårdnadshavare närvarar samtidigt. Ni kan vid det mötet diskutera om det finns andra bra lösningar, t.ex. om undervisning kan anpassas på din nuvarande skola. Om inte det är möjligt, tar ni upp frågan om att ansöka hos utbildningsförvaltningen om att de köper distansplats för dig. Ta med Intyg från läkare eller Psykolog till möte med kurator. Det går snabbare om alla papper är "på plats". Lycka till! Håller tummarna!

    Hälsningar
    Mikael SYV