Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Merim,

    eleven kan söka >>>distansstudier på Korrespondensgymnasiet. På Korr är det så att på NA, naturvetenskapsprogrammet måste man komma till skolan för att göra laborationer i fysik och kemi /till Torsås - ca 3 min utanför Kalmar/ - det är ca en halv dag per kurs i varje kurs inom fysik och kemi som man läser som är Obligatoriska laborationer på skolan. Det är kanske inte så smidigt att göra - om man ska bo i Indien, tänker jag...? :) Men om man på Korr läser andra program, ej NA, då kan det gå att ej behöva komma till skolan.
    Att tänka på om man läser på Korr och bor utomlands: eleven ska vara tillgänglig mellan kl.8-16 på skoldagar /svensk tid/ - då lärare kan ringa eleven eller vill få mail-svar.
    Kan vara viktigt med Medborgaskap och var eleven är folkbokförd, i Sverige eller utomlands - under sina studier. Om eleven är svensk medborgare lär hen eller hans familj inte betala ngt. för undervisning /och troligtvis inte heller om hen har permanent uppehållstillstånd i Sverige/ på Korr. Ang. folkbokföringen - så är det viktigt för Korr-skolan att veta - vart de ska skicka fakturan; de skickar fakturan till elevens "hemkommun" om eleven är folkbokförd i Sverige. Om eleven inte är folkbokförd i Sverige, behöver vårdnadshavare ansöka om bidrag för att betala för undervisning. Det kan man undersöka vidare; och reglerna kan också ändras i framtiden. Det är troligtvis enklare om eleven kan vara folkbokförd i någon av de svenska kommuner under sina studier på Korr.

    Liselotte

    Andra möjligheter
    Eleven kan läsa på en lokal skola i Indien, som kan vara "vanlig" eller Internationell skola... det ordnar i så fall vårdnadshavare själva (bäst de kan). Med utländsk gymnasiebetyg + betyg i Svenska 3 eller godkänt TiSUS test kan eleven senare söka till högskola/universitet i Sverige. Om utbildning på det svenska lärosäte bedrivs på annat språk än svenska, ska eleven i så fall ej behöva ha kunskaper i svenska (dock är det få utbildningar som bedrivs på högskolenivå i Sverige på andra språk än svenska). Det är bra om eleven kan läsa svenska när hen är i Indien, om hen har planer på att senare bo i Sverige.

    Självstudier (Autodidakt)
    Det finns några få exempel på att eleverna bedrev självstudier och senare, efter ankomst till Sverige gjorde prövningar och fick sitt examensbevis; eller att eleverna kom in på en folkhögskola och kunde (pga bra förkunskaper som de skaffade sig genom självstudier) klara få Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola på snabbare tid än 3 år.
    I matte kan vi rekommendera en bra sida - www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för repetition och för självstudier.

    Tips: kontakta Indiens Ambassad i Stockholm >>> för info om vilka studiemöjligheter som finns i Indien. jag kan tänka mig att det är helt olika situationer om eleven och/eller elevens föräldrar är eller kan bli medborgare i Indien; och orsak till varför de ska bo i Indien... om det är pga arbete eller pga andra omständigheter.
    Om minst en av elevens föräldrar ska arbeta i Indien - kan arbetsgivaren /kanske/ hjälpa till. Det är inte omöjligt att någon skola är kopplad till den arbetsgivaren, ex. om arbetsgivaren anställer många personer från andra länder, som med familjer flyttar till Indien och behöver ordna skolgång för sina barn.
    Den svenska ambassaden i Indien har kanske en egen skola /vid Ambassaden/... det vet jag inte om de har - men det skulle inte förvåna mig om de hade. Då är det viktigt att veta var i Indien familjen ska bo... vilken stad eller del av landet.

    Damir SYV

    Tack snälla för bra information.
    Komplimanger till Er på fraga syv för ett gediget arbete!
    /Merim

    • Anna : Tack Merim för dina snälla ord! vi försöker ge bra svar på alla frågor som kommer in! Hoppas det ordnar sig på ett bra sätt för "din elev"! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har kontaktat Svenska skolan i New Dehli via deras epostadress [email protected]

    och fick nu svar:

    För distansstudier så hänvisar Skolverket till Hermods, se http://www.hermods.se/utbildningar-och-tjanster/gymnasium/hermods-distansgymnasium/

    När det gäller indiska skolor så beror det nog på var i Indien hon har tänkt sig bo. Det finns många skolor i Indien. Svenska Skolan i New Delhi erbjuder endast kompletterande svenskundervisning för barn från sex år i motsvarande åk 1-5, samt handledning för elever i motsvarande åk 6-9 som studerar på Sofia Distans.

     *******
    Svenska skolan i New Dehli skickar en länk - till internationella skolor i Indien: http://www.studyguideindia.com/Schools/international-schools-india.html

    Det finns även Kunskapsskolan på olika platser i Indien: http://ked.edu.in/

    Det verkar alltså så att Svenska skolan i New Dehli ej kan erbjuda någonting för gymnasieelever.... det framfår av deras svar. I alla fall så som jag tolkar deras svar.
    Om ni själva kontaktar Svenska skolan i New Dehli, och berättar fler detaljer om var eleven ska bo (vilken stad i Indien) och vad elever vill läsa... så är min förhoppning att de kanske ändå kan erbuda viss hjälp/vägledning/information. Svenska skolan i Indien finns ju där på plats i Indien och personal kan svenska ... de kanske är skyldiga att hjälpa till men jag hoppas ändå att de ger viss hjälp! :)

    Vi på Fråga syv vill givetvis hjälpa till men vi känner varken sig elevens situation /varför eleven flyttar till Indien mm./ eller de förhållandena som råder i Indien.

    I Sverige har man slutfört sin skolplikt när man med godkända resultat går ut grundskolan och blir behörig till gymnasiet. Här slutar den svenska skolpliken. Gymnasiestudier är frivilliga. På så sätt kan man säga att eleven som har i Sverige blivit behörig till gymnasiet, men som inte vill söka till gymnasiet i Sverige eller på en svensk skola utomlands /och tyvärr finns inte någon svensk gymnasieskola i Indien/ - får "klara sig själv",... det är vårdnadshavares ansvar. Låter hårt, men jag vet inte vad vi annars kan göra... ? :(

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Merim,
    vi fick nyss svar från en sakkunnig. Det som framtår av hans svar är följande:

     Det finns idag ingen Gymnasieutbildning i Indien som bygger på en Svensk läroplan. Ingen sådan skola finns i Indien idag (februari 2018).
    Rekommendationen ges att läsa på en internationell skola i Indien som har IB eller IGCSE curriculum . Det kvalificerar eleven att senare kunna komma in på Svensk högskola/universitet.