Erika
    Hej, Min dotter har gått ut 9|an i Sverige. Sedan flyttade vi till Luxembourg och hon läste klass 4 och klass 5 på Ecole European (läste även svenska som språk). Kan hon börja på gymnasiet i Sverige i klass 2 till hösten. Hon vill läsa natur natur. Hur går man tillväga?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!

    Vi vilken del av Sverige är din dotter folkbokförd?

    Jag skulle vända mig till Antagningskansliet direkt för att det är ingen vanlig situation du beskriver.

    Till vilken antagningskansli man vänder sig, beror på var man är folkbokförd. På den här sidan kan du själv hitta rätt antagningskansli: http://antagningskanslier.se/

    Hur gammal är din dotter nu? Om hon är yngre än 19 år, skulle jag rekommendera att hon söker till åk1 och läser alla 3 år på gymnasiet. Hon blir givetvis äldre än de flesta i hennes klass men det finns stora fördelar: hon får djupare kunskaper och troligtvis högre betyg. Hon är mognare när hon slutar på gymnasiet och vet mer definitivt vad hon vill göra efter gymnaseit (jämfört med dem som är 2 år yngre).

    Jag råder, alltså, att överväga gå "den vanliga vägen" som är mycket enklare att komma in på och kan även bli mycket bättre för din dotter.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare