Elev x
    Hej, jag går på mitt första år på naturvetenskapsprogrammet och är snart klar med min första termin. Jag trivs bra och har det hyfsat lätt för mig. Jag undrade om jag skulle bytta till distans, korr skulle nog vara det enda alternativet om jag har förstått rätt. Finns det någon möjlighet att jag kan ta studenten snabbare? Och hur snabbt då, på 1 år eller 2 år? Vad är det snabbaste alternativet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elev x!
    Det är mycket ovanligt att ta studenten snabbare än på 3 år. Vi avråder från att ha för bråttom. Detta på grund av flera anledningar: en mycket viktig anledning är att om man överanstränger sig, riskerar man försämra sin hälsa (man kan "gå in i väggen" och sedan kan det ta många år av sjukskrivningar och behandlingar, innan man kan "komma tillbaka").

    Angående "byta" till distans
    Man söker och konkurrerar om plats. Om just du tas in eller inte - går inte att säga på förhand.
    Så här söker man till Korr >>: du ska söka via din hemkommun, även om du
    redan går i en gymnasieskola. Samtliga elever söker alltså till
    årskurs 1 när de söker till Korr. Om du blir antagen och inskriven på Korrespondensgymnasiet så tillgodoräknar du dig tidigare avslutade gymnasiekurser och blir placerad i rätt årskurs (1,2 eller 3) utifrån dina tidigare godkända  gymnasiepoäng.

    Mina råd till dig blir att du
    1. gör ansökan till Korr till hösten 2019
    2. fortsätter nu läsa "som vanligt" och göra ditt bästa i varje kurs du läser
    3. om du blir Antagen till Korr, kan du då bestämma dig att byta till Korr eller att stanna på din nuvarande utbildning och fortsätta läsa vidare på din nuvarande skola
    4. om du känner att du har mycket tid över - kan du på din lediga tid bedriva självstudier (för matten finns det en mycket bra gratis sida www.matteboken.se) och/eller bli volontär i någon förening eller organisation; du kan också börja lära dig ett nytt språk eller börja läsa teori från Körkortsboken (för att senare lättare och snabbare ta korkort).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia syv