Jesper
    Hej, jag fyller 20år den 6e Januari nu 2018 och vet inte riktigt hur jag ska lösa följande situation.

    Jag går just nu på ett IT gymnasium i stockholm men pga av vårdnadstvist med brorson där jag är starkt involverad så klarar jag inte av att studera på skolan. Det blir för långt mellan skola och hem samt att jag inte har tiden att jobba på helgerna pga detta.

    Jag undrar om det på något sätt går att söka om gymnasiet även fast jag fyller 20 nu i januari. Som jag förstår så öppnar inte antagningen först i Februari.

    Jag vill gärna läsa natur-natur då jag vill bli elektriker-civilingenjör men vet inte hur jag ska hantera min nuvarande situation.

    Att fortsätta studera på skolan fungerar inte. Det tar helt enkelt för mycket tid fram och tillbaka. Jag blir av med CSN pga frånvaro och detta är ett gigantiskt problem.
    Finns det distans utbildningar för naturprogrammet? Etc.

    Med vänlig hälsning,
    Jesper Sellerstrand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper!
    från 1 juli 2018 kan du läsa på komvux. Komvux har ofta, nästan alltid, distans och/eller flex att erbjuda. "flex" är det ngt. mittemellan vanlig undervisning och distans.

    Enligt reglerna är du för gammal för att söka om till gymnasiets åk1.
    Natur-natur finns på distans på Korrespondensgymnasiet men det är för sent att söka till vårterminen, de kommer att öppna ansökan till höstterminen under våren, men du är för gammal, tyvärr. Jag kan inte tänka mig att det går att frångå reglerna i detta fallet; detta bl a för att samma kurser som på gymnasiet kan du läsa på komvux. Nackdelen för dig blir att komvux inte serverar gratis lunch, men annars behöver det inte vara någon större skillnad... man kan läsa samma kurser. Givetvis finns det skillnader, ex. får inte betyget i Idrott och hälsa 1 ingå i Examensbeviset från komvux; utbud av kurser på komvux är "snävare", färre valmöjligheter erbjuds (ofta i alla fall är det så) men, å andra sidan, går det många ggr att ta in i examensbeviset de kurser som du redan har från gymnasiet, även om det är från "fel program"; detta för att sammansättningen av kurser på komvux är ganska mycket "friare".

    ANG. yrke och eftergymnasiala studier: du skriver att du vill bli Civilingenjör inom "el" - och i så fall är det Teknikprogrammet som jag kan rekommendera;
    På natur-natur läser du rätt mycket biologi "i onödan"... :) Biologi krävs inte till Civilingenjörsutbildningar. Teknikprogrammet är mer anpassat till framtida ingenjörsutbildningar på eftergymnasial nivå.
    Vilket program och inriktning läser du nu?vilken årskurs läser du nu?

    Hej igen, de betygen du har kan du använda i examensbeviset från Komvux.
    På folkhögskola sätts inte betygen utan ges Omdöme. De kunskaper du har kan göra det möjligt för dig att läsa allmän linje på en folkhögskola på kortare tid än det normalt tar (normalt tar det 3 år).

    Jag tycker fortfarande att det är Teknikprogrammet som är mest passande till dina framtida planer - alternativt om du läser till Elektriker (yrkesexamen) men kompletterar sedan med kurser som krävs för Civilingenjörsprogrammen, dvs med fysik 2, kemi 1 och matematik 4.
    ****
    Om du vill försöka "hålla dig inom gymnasieskolan" måste du bli inskriven på det programmet på gymnasiet (som du sedan håller dig inom hela tiden utan att kunna byta utbildning) INNAN 1 JULI 2018. För att från 1 juli kommer du att "tillhöra komvux".
    Att någon rektor på EE, el- och energiprogrammet eller på teknikprogrammet skriver in dig på programmet innan 1 juli tvivlar jag rätt mycket på; detta för att de på sina respektive program hann lära sig rätt mycket nu, under höstterminen och med tanke på lärarbrist och att skolpersonal är oftast överhopade med jobb "redan som det är" att ta sig an en ny elev som missade en hel termin är en stor börda för skolan (och för dig också - då du blir tvungen att läsa ikapp). Jag tror inte på den lösningen. Dock kan jag inte svära på att det absolut inte går. Du kan försöka. Kontakta i så fall alla gymnasieskolor som finns inom pendlingsavstånd för dig, som erbjuder EE och TE och fråga om de kan skriva in dig i åk1 nu, så fort som möjligt eller i alla fall innan detta läsåret tar slut. Personligen tror jag att chansen är minimal att du får ett positivt svar på den frågan. :(

    Du skriver att du har en skada; du behöver inte berätta vad det handlar om, om du inte vill... men jag tänker på att det kanske är svårt eller omöjligt för dig att kunna jobba som Elektriker. Ska du kunna jobba som ingenjör inom el? Som sagt, jag vet inte vilka begränsningar du har eller om du har några begränsningar pga din skada. Samråd med läkare i så fall. Skolsköterska kan förmedla kontakt till skolläkare.

    Varför det skulle annars vara bra att (om du i princip kan jobba som elektriker >>) att utbilda sig till Elektriker även om du egentligen vill bli civilingenjör>> inom el? Jo, för att det är bra att ha ett praktiskt yrke att kunna "falla tillbaka på"; du blir troligtvis också en bättre ingenjör inom el, om du i grunden är elektriker, tror jag.
    Och om du senare ändrar dig och inte vill läsa till civilingenjör kan du, som elektriker, söka många olika utbildninar på yrkeshögskola - ex. på yh inom el:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-halmstad/elingenjor
    och
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-syd/elingenjor-elkonstruktion-med-allman-behorighet
    och
    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/projektledare-elteknik
    samt
    https://www.yhguiden.se/utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjoer-signal-och-kontaktledningsprojektoer

    • : Jag läser just nu estet program och har gått 1 år, inne på mitt 2a. Detta då jag sökte så otroligt sent efter en skada som tvingade mig att pausa min studier i ett år. Jag har betyg i Engelska 5 och 6, Svenska 1, Historia 1, Religion 1, Mattematik 1b. Tyvär inga naturämnen. Heller inte idrott och hälsa. Återigen pga skada etc.
    • Julia : De mest realistiska alternativen för dig är att till hösten söka till Komvux eller till en folkhögskola. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • : Går det att göra dessa kurser på distans: Fysik 1, Fysik 2, Kemi 1, Biologi 1 ? Och isåfall vart då?
    • Anna : På komvux erbjuds ofta möjlighet att läsa kurser på distans. Även på folkhögskolorna kan det finnas möjlighet att läsa på distans. Inom gymnasieskolan är det Korrspondensgymnasiet i Torsås (3 mil utanför Kalmar) som har distans med några Obligatoriska träffar; stor konkurrens om platser där då många vill läsa på distans och det är bara en gymnasieskola där det /på försök/ är möjligt. Att söka till vårterminen till Korr i torsås var 30 okt., tror jag. Sen ska man kunna söka till höstterminen, men för dig är det inte möjligt då du blir för gammal, tyvärr.
    • Anna : Du får gärna höra med https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet men enligt våra uppgifter har de många sökande och kan inte ta in utanför sina vanliga ansökningsperioder; och till våren skulle man ha sökt senast 30 okt. just nu tar de inte emot några ansökningar men du får gärna fråga om de kan göra ett undantag.
    • Anna : På Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du söker läsa. Du kan boka tid med SYV på komvux för ett vägledningssamtal.
    Läs alla kommentarer