Julia
    Hej! år 2013 kom jag in på samhällsvetenskapsprogrammet och hade inte betyg i historia från 9:an. Jag hade gått ett år i media och fått ett betyg i historia via den linjen. Jag skulle få gå om ett år pga bristande betyg men jag valde att byta linje och skola helt till samhäll på Drottning blanka. Rektorn på den skolan sa att jag har egentligen inte behörighet med hon kunde använda mitt betyg jag fick sen och även för att de hade något som jag inte kommer ihåg namnet på som gjorde att de kunde ta in vissa elever som inte hade behörighet. Jag har försökt komma på vad den ''saken'' heter. Råkar ni nämligen veta vad det var som gjorde att jag fick börja där? Jag vet att fler skolor har haft samma sak att de tagit in ett visst antal elever utan behörighet för att de har nåt typ av ''undantag''

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    när undantag beviljas kallas det ofta för "dispens".
    Dispens - är ett uttryck för en befrielse i ett enskilt fall från att följa villkor som framgår av lag eller förordning. Det finns egentligen endast regler om hur man beviljar dispens från Engelska (inte från historia), när elever söker till gymnasiet.
    Kanske var det Preparand - inom IM, introduktionsprogrammen - som du var inskriven på men läste i praktiken tillsammans med en "vanlig samhällsklass", vilket man egentligen inte borde göra... Nu kommer Preparand att försvinna och ersätts med Programinriktat val >> från 1 juli 2019.
    ___________
    Jag vet inte vad som hände när du sökte till gymnasiet. Kan tänka mig att gymnasieantagningen kanske begick ett misstag och förbisåg att du inte hade godkänt betyg i historia från grundskolan och när du redan var Antagen, så har eleven faktiskt rätt att läsa den utbildning där hen är antagen
    Är det viktigt för dig att få fram det "ordet"/begrepp/regel eller namn på undantag pga vilken du blev antagen när du ej var behörig och i så fall varför?
    Tips: kontakta gymnasieantagningskansliet som gjorde antagning - de borde kunna svara, tycker man, för att det är ju de som gjorde antagningen.

    Vänligen
    ANNA