HEJ MALIN!

    >> Pilotutbildning ligger i Sverige på Yrkeshögskolenivå. På gymnasienivå finns ingen speciell utbildning till pilot men jag rekommenderar att titta närmare på ett Specialprogram/FTU >>, där man läser flygteknik men där det också ingår kurser som ger behörighet till pilotutbildningen.

    Annars så kan man läsa på "vanliga" program på gymnasiet - ex. på Naturvetenskapsprogrammet>> eller på Teknikprogrammet>> (just på de två program läser man fysik 1a på alla inriktningar och den kursen krävs för särskild behörighet till pilotutbildningen på eftergymnasial-yrkeshögskole-nivå).
    Man kan också läsa på ett annat program än de tre som jag nämnde övan... men då kanske man inte på gymnasiet blir behörig utan behöver Komplettera efter gymnasiet; detta för att det är endast på de 3 program (se ovan) som alla kurser som krävs för behörighet ingår som obligatoriska... Läser man på ett annat program, ska man på Högskoleförberedande program försöka välja matematik 2 och fysik 1a; och på Yrkesprogram, förutom matematik 2 och fysik 1a även kurser för grundläggande behörighet (engelska 6 och svenska 2 och 3).

    Av Yrkesprogram skulle jag i första hand rekommendera EE, inriktning Elteknik>> eller FT, inriktningar Transport eller Personbil eller Lastbil- & mobila maskiner.