Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus, jag rekommenderar att du kikar på ett Specialprogram Sjöfart>>.

    Den finns endast på några få gymnasieskolor; det är Riksrekryterande utbildning - elever från hela Sverige söker på samma sätt, på sina meriter /grundskolebetyg/ och i fall man kommer in och det är för långt för att pendla - har man rätt till ekonomisk hjälp för att skaffa bostad på skolorten.

    Se ex. >>tornstromska-gymnasiet som har öppet hus 2 dec; om du kan besöka skolan den dagen, rekommenderar jag att du gör det.- det är ca 22 mil mellan Helsingborg och Karlskrona men jag tror det det närmsta skola till Helsingborg som erbjuder den utbildning.

    >>Se annars vilka andra gymnasieskolor som också erbjuder den här utbildningen

    Vänligen

    Julia syv

    • : Tack för svaret Julia, men jag skulle vela veta om det finns någon annan utbildning till sjökapten än den som ligger i Karlstad. Dock är det ej 22 minuter mellan Helsingborg och Karlskrona det är nästan 3 timmar med bil dit. Finns det ej någon skola i Helsingborg eller utanför Helsingborg som kan göra att man vidareutbildar sig till sjökapten, tack.
    • Anna : Det är 22 MIL ... inte minuter. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus,

    förutom Sjöfartsprogrammet som endast finns på några få gymansieskolor, ingen av dem finns i Skåne, utan de närmsta finns i Karlskrona och i Göteborg... suck! ;/ så finns det inte någon speciell utbildning som förbereder till just Sjöyrken.
    Se på www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Sjokapten - hur behörighet beskrivs. De kurser som krävs - matte 3 och fysik 1a eller fysik 1b1 - förutom Grundläggande behörighet som alltid krävs till alla högskoleutbildningar - ingår som obligatoriska på Naturvetenskaps- och på Teknikprogrammet.
    Fysik kan man ersätta med naturkunskap 2. Man läser inte naturkunskap 2 som en obligatorisk kurs på ngt. program men ofta får man välja till den, som en valbar kurs.
    Matte 3 som krävs läses, förutom Naturvet. och Teknik, även på inriktningen Ekonomi på Ekonomiprogrammet.
    Grundläggande beörighet kan man uppnå på vilket program som helst.
    Jag kan tänka mig att t.ex EE, el- och energiprogrammet inriktning Elteknik, där man blir Elektriker, är "inte så dumt" att läsa. Kurser för grundläggande behörighet har man rätt att läsa; matte 2 och 3 kan man många ggr få läsa som valbara kurser; fråga på skolan om de ska kunna erbjuda dig läsa antingen Naturkunskap 2 eller fysik.
    Om du inte på gymnasiet blir behörig, kan du komplettera efter gymnasiet.

    I Heldingborg finns det följande gymnasieskolor - www.gymnasieguiden.se/gymn men ingen av dem, så vitt vi vet, erbjuder någon speciell utbildning mot "sjöyrken". Du kan läsa på Samhällsvetenskapsprogrammet, t.ex men se till att välja matte 3 och naturkunskap 2 /eller matte 3 och fysik - lägst fysik 1b1/ som valbara kurser. Väljer du Teknikprogrammet eller naturvetenskapsprogrammet, ingår alla kurser som du behöver för behörighet till Sjökapten, som obligatoriska kurser.

    Bästa hälsningar och Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA