Ida
    Hej, jag går i nian och har ångest över vilken linje jag ska välja. Natur, natur eller samhäll beteende. Jag vet exakt vad skillnaderna mellan linjerna är men problemet är att jag tycker att kurserna man läser låter exakt lika roliga. Jag har exakt samma betyg i samhällsämnena som i naturämnena och tycker att de är lika roliga, båda linjerna finns på skolan jag vill gå. Och när jag tänker framtid ser jag ingenting konkret!

    Man har fler möjligheter efter gymnasiet om man går natur, å andra sidan är det svårare kurser vilket gör att man kanske inte får lika höga betyg vilket gör att man ändå inte kommer in på de högskolor man tänker sig efter gymnasiet.

    Jag har även funderat på ekonomi ett tag men det känns som om det bara är "snobbar" med föräldrar som är egen företagare, ekonomer eller advokater som går där, därför har det hindrat mig lite. Jag skulle annars se det som ett alternativ också.

    Men nu har jag bara omvalsperioden på mig och sen ska jag ha bestämt mig så det börjar bli lite bråttom. Har ni några tips och ideer på hur jag ska tänka eller göra så svara gärna!

    // Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Ida!

    Det är inte lätt att välja "rätt" gymnasieprogram om du inte vet vad du vill göra efter gymnasiet. Men jag undrar om du tror att du vill jobba direkt efter gymnasiet eller om du vill fortsätta studera och hur länge kan du i så fall tänka dig att studera.

    Om du vill jobba direkt efter gymnasiet, då är dina bästa chanser - att läsa på ett av de yrkesprogrammen och lära dig ett yrke. Om du vill studera men inte längre än max 2 år, då är det också yrkesprogram som rekommenderas för att de eftergymnasiala utbildningar som ligger på 2år max - finns inom Yrkeshögskola och förkunaskaper som krävs är ofta (inte alltid men ofta) att man har examen från ett yrkesprogram.

    Många tror tyvärr att man ej kan läsa på högskola efter ett yrkesprogram, men det stämmer inte. Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Det finns många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram: bl a finns det möjlighet att läsa som Lärling. Har man lärlingskontrakt, har man rätt till Lärlingsersättning som för närvarande är på 1000 kr extra i månaden (detta utöver Studiebidraget som är på 1050 kr/mån).

    Jag vill passa på och berätta om Yrkesmästerskap Euroskills 2016 som äger rum i Göteborg 1-3 december 2016. Om du bor långt från Göteborg, kanske du kan ta del av eventet via  nätet, men om du kan besöka eventet råder jag dig att göra det, oavsett vilket program du kommer att läsa på då.

    Vilken stad bor du i? Det frågar jag för att kunna tipsa om gymnasieskolorna som ligger inom pendlingsavstånd för dig.

    Om valet för dig står mellan Samhällsvetenskapsprogrammet, Ekonomiprogrammet & Naturvetenskapsprogrammet - då råder jag dig att tänka på matte/fysik och kemi - och vi rekommenderar att man är "god kompis" med de ämnena om man ska läsa på NA. Detta pga det avancerade matte-spåret (c-spår) läses på NA. Dessutom läser man kemi & fysik som obligatoriska kurser.

    Skillnaden mellan SA och EK är inte så stor och det är i princip möjligt att få nästan identisk innehåll i sitt Examensbevis på de två programmen (lite beroende på vilka kurser som skolorna erbjuder inom Programfördjupning & Individuellt val).

    Allmänt, kan man säga att det på SA är lite färre obligatoriska kurser (man väljer fler poäng) och på EK är det fler obligatoriska kurser (man väljer färre poäng). Sedan beror det mycket på vilka lokala profiler som erbjuds, vilka moderna språk som finns att läsa på skolan och andra "detaljer" - t.ex om skola erbjuder möjlighet till utlandsk praktik, hjälper till med att söka sommarjobb, erbjuder faddrar (elever i åk3 som tar hand om elever i åk1 - på individuellt basis eller i små grupper) och andra lokala "saker" som erbjuds på de olika gymnasieskolorna.

    Jag råder dig boka prova-på dag ("skuggning") på de skolorna och programmen som ditt val står emellan. Då får du känna på, på riktigt, hur det är att gå på just den skolan och det programmet. Om du inte vill eller kan boka prova-på dag /eller halvdag/ - gå på öppna hus och andra events som många skolor erbjuder under våren.

    Om du loggar in på "Min GymnasieGuide" och markerar en eller flera skolor som dina favoriter, kommer du att få påminnelse när de bjuder på Öppna hus och andra aktiviteter som t.ex "mingel", infomöte mm.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    • : Hej, jag bor i Enköping och tänker gå på kunskapsgymnasiet! Skolan har jag redan bestämt mig för och jag har redan varit på prova pådagar både på natur och samhäll. Jag tycker om matte men gillar fysik och kemi lite sämre. När jag var där tyckte jag om No lärarna men när jag besökte samhällslinjen tyckte jag också om de lärarna. Jag har jämfört och jämfört hur länge som helst och det känns som att det bästa vore att slumpa vilken linje jag ska gå.
    • Anna : Om du tycker om matte men mindre om fysik och kemi, då kanske du kan söka i första hand till Samhällsvet.programmet och välja extra matte inom prografördjupningen eller inom Individuellt val?