Oskar
    Hej, jag är 14-årig kille (2005) som just nu går nian i Sverige. Jag har hoppat över en klass, därför går jag i nian. Min familj kommer antagligen att flytta till Australien när jag slutat nian. Stad är inte bestämt än. Jag undrar vad det finns för alternativ för min gymnasiegång där, vi flyttar tillbaks till Sverige efter ett par år så jag behöver behörighet till svenska universitet.

    Jag har läst en del om IB och det kanske kan funka? Om det finns möjlighet för mig att läsa det även om jag bara är 15 nästa år så känns det som ett bra alternativ, det ger behörighet till universitet även i Sverige.

    Finns det någon möjlighet att gå i highschool där och samtidigt bli behörig i Sverige? Behöver något ämne/kurs kompletteras i så fall?

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,
    du har olika alternativ -
    1. Korrespondensgymnasiet - svensk gymnasial utbildning på distans;
    2. IB-programmet (ett internationellt program)
    3. "lokal" utbildning i Australien - här måste du få reda på mer själv.... det beror på var i Australien ni ska bo och "status" på din vistelse... om var du kommer vara folkbokförd, till exempel.
    4. att stanna i Sverige och bo hos någon släkting eller vänner till din familj och gå en vanlig svensk gymnasieutbildning (du kan då besöka dina föräldrar i Australien under lov).