Sissi
    Hej, min dotter flyttar hem från USA där vi bott i sex år. Hon har gått ut nian där och ska då börja på gymnasiet här i Sverige. Vi söker gymnasium i Stockholm med undervisning på engelska. Hon har läst åttans svenska på Sofia Distans. Hur fungerar det med antagning med utländska betyg. Vilka skolor kan vara aktuella i Stockholm (vi bor i Österåkers kommun). Hon är registrerad men har inte gjort något val ännu då hemflytten blev beslutad om helt nyligen. När registreringen öppnar igen den 19 april ska hon ansöka. Tacksam för hjälp med alla dessa frågor och ev något mer som vi behöver veta. Tack! ?

    5 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sissi! Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/program/IB det är info om det internationella gymnasieprogrammet, där undervisning är helt på engelska. Det finns några olika gymnasieskolor i Stockholms län som erbjuder den utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare

    Annars finns det också några skolor där "vanliga svenska program" läses helt eller delvis på engelska. Det finns för- och nackdelar med att läsa IB eller ett svenskt program på eng men det är viktigt att länna till alla "detaljer" som t.ex om din dotter kommer att ha godkänt betyg i svenska motsvarande vårterminen i årskurs 9 eller inte.

    Tips: ta kontakt med utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven kommer att vara folkbokförd och be att bli "anvisad" till en lokal studievägledare som ex finns på en kommunal grundskola; detta för att inget skulle "missas" och din dotter skulle få en passande gymnasieplats. Lycka till!

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, om eleven ej har godkänt betyg i svenska från vårterminen i åk9, är hen inte behörig att läsa på de nationella svenska gymnasieprogram; men på IB kan eleven läsa - pga undervisning på IB är på engelska; se några skolornas presentationer - gymnasieskolor i Stockholms län som bl a erbjuder IB-programmet:
    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sigtunaskolan-humanistiska-laroverket

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium

    Tips: ni kan få hjälp hos Gymnasieantagningen Storsthlm och information finns på hemsidan - om att söka med utländska betyg!

    E-post [email protected]
    Telefontid: måndag-torsdag kl. 9-11
    Telefon 08-580 080 00
    Besökstid: torsdagar kl.13-15
    Besöksadress Fatburen, Södermalmsallén 36, plan 5.

    Saga SYV

    Hej, Hej,

    det stämmer att man kan söka till gymnasiet i Sverige - både till vanliga nationella svenska program och till IB-programmet med utländska betyg, via sk Fri kvot (se www.gyantagningen.se).Men till de nationella svenska program (även om undervisning är på engelska - måste man tvunget ha godkänt betyg från vårterminen i årskurs 9 - i svenska eller i SAS, svenska som andraspråk; detta pga i examensbeviset från nationella svenska program, även om undervisning på programmet är på engelska, är kursen Svenska /eller SAS/ 1 - en obligatorisk kurs och den bygger på grundskolesvenska).

    Eleven är alltså inte behörig till nationella svenska gymnasieprogram utan godkänt betyg i svenksa eller sas, svenska som andraspråk, - från vårterminen i grundskolans år 9. Om eleven har kunskaper som räcker, kanske kan eleven göra Prövning i svenska.
    För att bli behörig till svenska program på gymnasiet - kan eleven gå IM, introduktionsprogrammen - ex. Språkintroduktion>>.

    IB
    IB är ett internationellt program, som lyder under IB-organisationens regler /inte under den svenska Skolverket/. IB kräver inte att eleven har betyg i svenska.
    IB-skolorna genomför vanligtvis antagningsprov som allt som oftast görs på plats, på skolan och eleven måste komma till skolan vid minst ett tillfälle (senast i maj) - men vi hittade en skola,
    >>Internationella Engelska Gymnasiet Södermalm, som genomför antagningsprov online, så det går bra att göra från USA. Resultatet läggs sedan till betygen från USA. Mer information skickas till de sökande efter nya omgången som börjar 19 april.

    Best wishes / Med vänlig hälsning
    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    Ta gärna (om eleven vill gå IB) kontakt med Internationella Engelska Gymnasiet Södermalm

    Från den dagen eleven är folkbokförd i en viss svensk kommun, är det den kommunens ansvar att hjälpa eleven komma in på gymnasiet. Problemet är att Innan eleven är skriven i Sverige, är det svårt att hitta någon som bär ansvar för att hjälpa eleven.
    En vanlig praxis är dock den att gymnasieantagningar - utifrån info från föräldrarna ang. vilken kommun som eleven kommer bli folkbokförd i - ändå hjälper eleven med gymnasieval. Den blivande "hemkommun" kan också hjälpa, men det är frivilligt för kommunen att agera /i alla fall fram tills eleven är skriven i kommunen/.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick svar från SSHL>> ang. hur man kan göra inträdestest till IB-programmet om eleven inte är i Sverige när testet ska genomföras; var god läs nedan:

    SSHL ber vi att familjen ger oss namn på "current schools test coordinator".
    Vi mejlar skolan testet.
    Eleven och skolan får komma överens om dag för testet.
    Om inte nuvarande skola kan ställa upp ber vi familjen ordna med annan "myndighet"
    ambassad, bibliotek odyl.

    Vi mejlar aldrig elevens familj provet.

    Jag kan tänka mig att vissa IB skolor i Sverige numera har e-prov vilket gör att elver kan sitta var som helst i världen och ta provet på given tid.

    Mitt bästa råd till familjen är att ta direkt kontakt med de skolor de är intresserad av och ställa frågan hur den sökande  kan ta provet även om den  sökande inte finns i Sverige

    Vänliga hälsningar
    SSHL

    Liselotte
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick nu sar från Åva gymn. >> Var god läs nedan:

    För att söka till IB ska eleven söka som vanligt via gymnasieantagningen och skicka in betyg som bilagor. Vi ska sedan kontakta familjen och genomföra ett placeringsprov antigen via den nuvarande skolan eleven går i eller här om de är i Sverige. Vi i skolan kan sedan ta ett beslut efter vi har fått in all information vi behöver och sedan är det gymnasieantagningen som informerar eleven.
    Hoppas det hjälper. Du kan kontakta den IB-skola dit eleven vill söka, om du behöver mer information.
    ha en bra dag.
    mvh