Gamze
    Hej! om man har gått i gymnasiet 1 år och vill läsa utomlands. Funkar det och isåfall hur ? Jag skulle gärna vilja gå i high school i USA. Går man in med betyg eller kan man bara ansöka sig ditt? Och hur är det med studielån då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Gamze!

    Du ställde en fråga som vi på Fråga SYV har jättesvårt att svara på.

    Det kostar ju att ge undervisning (lärarlöner, skollokaler, administration - allt detta kostar pengar) och USA har inte någon skyldighet att ge dig någon undervisning (såvida du inte är medborgare i USA eller kanske har någon form av uppehållstillstånd).

    Om din familj har råd, får ni givetvis köpa en plats på en skola i USA.

    Vad det gäller "studielån" så är det en fråga till CSN, Central Studiestöds nämnd. Du får en snabblänk för mig till en plats på CSN´s hemsida där du kan läsa om vad man kan få för pengar från CSN när man studerar utomlands. Här http://www.csn.se/utomlands får du läsa vad som gäller och är det ngt. som är oklart, kontakta CSN och fråga.

    Det finns vissa situationer när man MÅSTE läsa utomlands, t.ex. om familjen flyttar pga att en eller båda dina föräldrar fick jobb utomlands. Då finns det olika lösningar i den situationen. Men om det är så att du kan läsa i Sverige men du vill läsa utomlands, då får man lösa allt detta själv, på egen hand.

    Även i Sverige är gymnasiet - en frivillig studieform. Man behöver ej på gymnasiet om man inte vill eller inte kan. Man kan söka jobb direkt efter grundskolan.

    Om du hittar info som motsäger det som jag svarar till dig nu, är jag tacksam om du hör av dig och berättar vad det är du fick farm. :)

    Du får gärna ta del av info på http://www.rotarystudent.se/ettaarsutbyte.aspx - de förmedlar ett utbytesår och det är relativt billigt (men inte helt gratis, tyvärr).

    Jag önskar att jag kunde ge dig ett annat svar, men tyvärr så känner vi inte till några andra möjligheter än att det kommer att kosta pengar och man får ordna allt på egen hand.

    Lycka till och hör av dig om du hittar något sätt att läsa på gymnasiet i USA gratis (eller mycket billigt).

    Julia Syv på Fråga SYV

    • : Okej! tack så mycket för att du svara. Jag ska kolla upp det, så kan jag höra av mig senare till dig :)
    • Julia : Visst! hör av dig till oss när du vill. Vi ska försöka hjälpa dig så mycket vi kan! lycka till!