Hej Kardo,

    Utbildning till Lokförare finns i Sverige inom Yrkeshögskolan. Den är på 300 yrkeshögskolepoäng = 1,5 år eller tre terminers studier på heltid alternativt på 220 yh-poäng (studier på heltid i cirka 2,5 terminer).
    Yrkeshögskola är = kvalificerade yrkesutbildningar på eftergymnasial nivå.

    På gymnasiet kan man, alltså, inte utbilda sig till tågförare/lokförare; inte i Sverige i alla fall. Utan man läser först på gymnasiet och sedan söker till yrkeshögskola.
    Var god se info om de aktuella yh utbildningar till lokförare på yhguiden.se/resultat?Education.text=lokf

    Vänligen
    ANNA

    Ännu ett sätt att utbilda sig till "tågförare" - men då även det Efter Gymnasiet, är att försöka komma in på tunneltågförar-utbildningen, som är 14 veckor lång. Se mer i avsnittet "Utbildning" på Framtid.se/tunneltågförare