Jacob
    Jag går just nu första året handel, jag har även tidigare gått teknik 1 år. Jag kände att jag valt fel linje igen och frågade om jag kunde byta till bygg men fick inte och nu känns allting bara hopplöst. Vill absolut inte gå om ett till år

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob;

    förklaring till varför du (eller någon annan elev) inte kan hoppa in en pågående utbildning är att de eleverna som började från början har redan lärt sig så pass mycket att en ny elev skulle "dra ner" alla dem. Läraren skulle behöva undervisa en ny elev separat från resten av klassen (eftersom klassen har redan de kunskaper som en ny elev inte har). Så, det är inte ngt. som är riktat mot dig, personligen, utan det är det systemet som finns i Sverige idag ...

    Du kan söka till byggprogrammet till hösten 2019; om du gör en sådan ansökan, påverkar det inte dina nuvarande studier eller ngt. annat som du också kan göra, samtidigt;
    Du kan alltså göra många olika saker samtidigt: söka jobb; söka till folkhögskolorna; söka ett nytt program på gymnasiet till hösten; bedriva självstudier i flera ämnen (i matte finns det en mycket bra gratis hemsida - www.matteboken.se ).

    Du skriver att du valde fel program (igen). Det må hända att så är fallet, men matematik 1; svenska 1 och engelska 5; idrott och hälsa 1; en minst en kurs i historia, samhällskunskap och naturkunskap - läses på samtliga nationella gymnasieprogram (högskoleförberedande och yrkesprogram, på alla, alltså). Så, de kurserna/ämnena kan du lika gärna läsa nu, på ditt nuvarande program (det är ju, som sagt, exakt samma kurser). Får du godkända betyg i ett antal kurser (oavsett vilket program du läste på) - så gäller de betygen framöver, tillsvidare.. och kan användas i många olika sammanhang, när du söker jobb eller utbildningar i framtiden.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar
    Mikael