Daniel SYV

    Hej Mary,
    gör ditt bästa i varje kurs du läser.
    Både Ekonom och Samhällsplanerare är yrken som man kan läsa till på många olika sätt: det finns utbildningar på många ställen, med olika namn och det finns även utbildningar i andra länder som man kan gå men sedan kanske ändå jobba i Sverige... Det är alltså jättemånga olika utbildningar som finns - och hur höga betyg som kommer ge plats på de utbildningar som just du kan gå efter gymnasiet, kan man inte svara på - på förhand... därför att man vet inte ens exakt vilka utbildningar som kommer att bli sökbara till hösten 2021 (det är väl i juni 2021 som du slutar år3 på gymnasiet, om du nu går år2)?

    Samhällsplanerare - är ett yrke som förutsätter oftast någon form av högskolestudier, så är det i alla fall i Sverige idag (uppgift från november 2019).

    Tips!
    kika även på flera yrken, t.ex Lönekonsult
    *****
    Exempel
    Att bli en "ekonom" kan man bli även med en yrkeshögskoleutbildning; till yh antas man på Sammantagen bedömning där betygen från gymnasiet behöver inte spela störst roll; det är tester/intervjuer, hur man motiverar varför man vill gå just den yh + ev. tidigare arbetslivserfarenhet som Sammanlagt kan ge plats på utbildningen.
    Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar (hela utbudet finns på www.yhguiden.se):
    Påhlmans-handelsinstitut/kvalificerad-lönekonsult
    nbi-nordic-business-institute/redovisningsekonom-med-löneadministration
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    affärshogskolan/affärsinriktad-redovisningsekonom
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ekonomi-och-redovisningskonsult