Josefin
    I höst ska jag läsa på komvux, matte 3 för att kunna komma in på en utbildning i Lund. Mitt meritvärde är idag 18,80 och jag undrar vilket betyg är det lägsta jag kan få för att behålla mitt värde?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,

    betyg E motsvarar 10.0

    betyg D motsvarar 12.5

    betyg C motsvarar 15.0

    betyg B motsvarar 17.5

    betyg A motsvarar 20.0

    Du skriver inte om du har några meritpoäng eller hela ditt meritvärde utgörs endast av ditt Jämförelsetal och här kan det bli ganska stor skillnad ... Exempel: om du har 2,5 i meritpoäng (som är det högsta möjliga) då har du i så fall jämförelsetal på 16.30 och i så fall kommer även B betyg i Matte 3 höja (lite) ... men om du inte har några meritpoäng, då är ditt jämförelsetal 18.80 och då är det endast betyget A som kommer att höja, och betyget B kommer att sänka (lite grand).

    Jag tycker du kan göra ditt bästa i matten och i så fall (om du gör allt du kan för att få så bra betyg som möjligt) kan du ha rent samvete, för att du gjorde allt du kunde för att inte sänka ditt Meritvärde. Man kan bara göra sitt bästa, inte mer än så! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA