Johanna

    Hej, jag är 18 och ska börja mitt tredje år på samhällslinjen. Jag känner ej att jag trivs i skolan och vill hoppa av. Jag vill ha ändå ha en gymnasieutbildning men känner ej att sitta i en skolbänk är min väg att gå. Skulle helst vilja ha jobbet som största prioritering och ha skolan som en andrahandsprioritering. Jag har under 2:an bara läst 4 ämnen och har då bara godkänt i dessa 4 ämnen; svenska, engelska, matematik och samhällskunskap. Mina frågor är om man kan få ett fullständigt gymnasiebetyg genom komvux, att ta kurser på tex lediga dagar, kvällar eller på distans? Hur länge får man gå på komvux? Och kommer jag själv få lägga upp ett schema med kurser som jag själv är intresserad av på tider som passar mitt arbetsschema? Tacksam för svar.

    • Anna : Om du redan har jobb eller kan få jobb - så är det bra att jobba, för att arbetslivserfarenhet är värdeful, men att få gymnasiekompetens är också mycket värdefult. Helst ska man ha både och - examensbevis & ha jobbat (extrajobb, sommarjobb).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    om du efter 2 år hoppar av gymnasiet, kan du inte direkt börja på komvux... du kan börja på komvux tidigast från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.
    Innan 1 juli det året du fyller 20 år, kan du börja läsa på en folkhögskola - om du kommer in på någon folkhögskola. Folkhögskolorna tar in från 18 år.

    Villkor på Komvux
    De beror väldigt mycket på vad just din kommun kan erbjuda; den kommunen där du då är folkbokförd när du söker till komvux.
    Vilka kurser komvux kan erbjuda - är olika i olika kommuner; det finns många fördelar som gymnasieelever har, som komvux-studerande inte har: när man läser på gymnasiet har man rätt till kostnadsfri kurslitteratur; till åkkort och gratis lunch på skolan samt rätt att läsa de kurser som leder till examensbevis, rätten att läsa på heltid.

    På komvux söker man varje kurs separat; finns ingen garanti att komma in på alla de kurser man vill eller behöver läsa; man får själv köpa kurslitteratur, åkkort (busskort) och man får inte gratis lunch på skolan, utan får köpa själv sin mat under studiedagen.

    Ang. schemat på komvux
    Det är extremt olika i olika kommuner. Små kommuner brukar i allt större grad erbjuda endast Distans-kurser på gymnasial nivå; för att läsa på distans måste man ha självdisciplin; man har inga "kurskamrater" på det vanliga sättet, utan får handledning via internet... det passar många men inte alla.
    i Stora kommuner brukar alla former finnas: dagtid, kvällstid, flex och distans. Man söker kurser och önskar hur snabbt och i vilken studieform man vill läsa; sedan kanske man kommer in på ngt. av det man har sökt, men inte på allt... då får man söka till nästa antagningsomgång.
    Eftersom gymnasiet inte är obligatorisk, finns inga garantier att komma in på någon gymnasiekurs, över huvudet taget.
    Med det sagt, så brukar de flesta sökande till komvux, som inte har examensbevis från gymnasiet - få läsa på komvux (tidigast från 1 juli det året de fyller 20 år) men kanske inte exakt de kurser eller på det sättet eller i den takt som de har tänkt sig; mycket beror på hur stor budget komvux i just din kommun får för det året när du söker en studieplats.

    Vänligen

    ANNA