Ida
    Hej! Nu har jag äntligen kommit fram till vad som känns som ett bra yrke för mig. Jag är intresserad av träning och skulle tycka det vore kul att inspirera och hjälpa människor till en hälsosam livsstil, kost, hälsa och träning typ. Har kollat runt lite, men blir inte riktigt klok. Har bla sett hälsopedgog och friskvårdskonsulent, men vad behöver man gå för utbildning för att bli det, eller för något liknande yrke?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Så roligt att du vill jobba med att inspirera människor till en hälsosam livsstil.

    Det finns många yrken som på olika sätt arbetar med de frågorna, exempelvis

    Dietist>>

    Nutritionist>>

    Personlig tränare>>

    Lärare i idrott & hälsa>>

    Om man utbildar sig till Sjuksköterska>> kan man sedan vidareutbilda sig till Barnmorska>>

    (som arbetar bl a för att inspirera blivande föräldrar till hälsosam livsstil)

    eller till Skolsköterska (arbeta på en skola med att bl a inspirera barn och ungdomar till en hälsosam livsstil).

    För att utbilda sig till Folkhälsoplanerare>> läser man på Folkhälsovetenskapliga programmet på högskola/universitet men det är svårt att få jobb.

    Kika gärna också på några utbildningar - t.ex på yrkeshögskola finns det utbildning som heter Trädgårdsmästare med specialisering Hälsa, Kultur / Miljö>>

    på högskolenivå finns det 2-åriga programmet Idrott&hälsa>> och 3-åriga Tränarprogrammet>>

    och ca 20 andra högskoleutbildningar finner du här>> och bl a kan man läsa för att bli Hälsocoach, Hälsopedagog>> och Kostvetare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : vad skulle du rekommendera för gymnasieprogram, och varför?
    • Anna : Jag skulle rekommendera Vård- och omsorgsprogrammet för att man lär sig ett hälsoyrke Undersköterska och har många olika valmöjligheter efter gymnasiet - kan söka jobb direkt eller läsa vidare på högskola eller yrkeshögskola. Andra alternativet: Restaurang- och livsmedelsprogrammet, få yrke Kock; sen kan du välja bli "hälsokock" eller läsa vidare på högskola eller yrkeshögskola.