Stephanie
    Jag har Aspergers syndrom, ADD, övertrötthet (20min från narkolepsi), och PTSD. Har jag rätt till hjälp under högskoleprovet? ex skriv hjälp, mindre grupp, assistent, längre tid etc. Vad är mina rättigheter/möjlighet?
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Tyvärr finns det inte ÄNNU några anpassade prov som du efterfrågar, men de är "på gång", förhoppningsvis. Läs mitt svar nedan.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie,

    så vitt jag vet finns anpassade högskoleprovet för synskadade och för personer med dyslexi. Några andra anpassningar av HP känner jag tyvärr inte till.

    Jag ska kika runt och fråga om det. Återkommer när jag hittar svar på din fråga. Info om anpassade HP finns här>>

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    OBS! att man gör Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli Behörig till den högskoleutbildning som man söker till. Högskoleprovet ersätter, alltså, inte kravet på behörighet. Det är viktigt att tänka på. För att det är ibland så att man av någon anledning tror att man inte behöver bli behörig till "sin högskoleutbildning" om man "klarar högskoleprovet", men så är inte fallet.

    Högskoleprovet gör man för att konkurrera om plats på högskola i ännu en urvalsgrupp, HP-gruppen. Man kan givetvis göra HP även av andra anledningar, t.ex om man vill skriva på sin CV att man fick högt resultat på högskoleprovet eller av vilken annan anledning som helst, dvs det är inte så att man måste söka till högskola/universitet om man har gjort högskoleprovet. HP kan man göra ändå. tyvärr är det inte kostnadsfritt, avgift är på 450 kr.

    • : Tack, jag hittar inte någon information själv så. Förutom med dyslexi el synskadade
    • Julia : Just det! det stämmer väl att det finns info om anpassade högskoleprov för dem med Dyslexi och för Synskadade. Och så hittar vi inte heller några andra anpassade prov. Det kan betyda att det inte finns andra typer av anpassade högskoleprov, tyvärr. Annars så borde de finnas på samma sida som de två ovan nämnda anpassade prov. Men vi ska ställa frågor ang. det och i fall vi hittar mer info som är relevant som svar på din fråga, hör vi genast av oss till dig!
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu fått svar från en sakkunnig som lyder:

    i nuläget finns endast anpassade högskoleprov för de personer som är synskadade eller har dyslexi.

    Det pågår en utredning för att undersöka hur anpassade prov för den som bland annat har Asperger, ADD, ADHD och narkolepsi ska kunna genomföras. Utredningen beräknas vara klar innan sommaren 2017.