Sara
    Hej,
    Jag tänkte kanske läsa matte 3 på komvux för att få behörighet till något ekonomi program på högskolan men har läst att jag hamnar i en annan antagningsgrupp som är mindre tror den heter (BII) där de som kompletterat hamnar, då undrar jag om jag kommer hamna i samma antagningsgrupp ifall jag söker till psykolog linjen där min kompletering inte behövs? Alltså hamnar jag alltid i den kompletterande ansökningsgruppen så fort jag läst matte 3 på komvux?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan inte försämra dina chanser genom att läsa nya kurser; om din chans skulle försämras, kommer inte de nya betygen räknas in. Läs matte 3! Och lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    Antagning.se räknar fram ditt meritvärde Och placerar dig i den eller de rätta urvalsgrupp/er/ - till varje Ny alternativ du söker till högskola, om det är olika behörighetskrav till dina olika alternativ.

    Exempel: du söker i första hand till Juridikprogrammet och i andra hand - till Ekonomiprogrammet. Du har inte matte 3 betyg i ditt examensbevis utan Kompletterar med det betyget i efterhand.
    Då blir det så här:
    till juridikprogrammet krävs det inte matte 3, då kommer du prövas i BI-urvalsgruppen /med det Meritvärde du hade innan du läste matte 3/ OCH samtidigt i BII - med det meritvärde du har, när du har läst matte 3 (därför att matte 3 ger dig Meritpoäng och ditt meritvärde bör, som regel, vara högre med betyget i matte 3, än innan);

    men till Ekonomiprogrammet är du Obehörig utan godkänt betyg i matte 3, då kommer du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen (därför att utan komplettering var du obehörig till det alternativet).

    Som Obehörig, kan man inte komma in på en högskoleutbildning i Sverige /även om man har mycket höga betyg, för övrigt/. Saknar man kurser för Behörighet, måste man skaffa sig betyg i dem (gäller högskolor och universitetsutbidningar). Inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se - kan man komma in även som Obehörig (om man har tur och tillräckliga "övriga meriter").

    Som behörig sökande till högskoleutb. i Sverige, kan man prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt (i BI - om man var behörig redan innan man kompletterade; i BII- med det meritvärde man får efter kompletteringen; i BF - om man har omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola; i HP - om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet och i AU - om utbildningen har öppnat för "alternativt urval", vilket är ett undantag).

    Vänliga hälsningar

    ANNA