Elif

    Jag ska ha prövning i ett ämne och har precis avslutat mitt första år på gymnasiet. Jag har hört tidigare om att det finns grupper så som BI och BII man hamnar bland ifall man går/gått i komvux. Att man hamnar i någon av grupperna minskar antagligen också chansen att komma in på ett universitet, men mer än så vet jag inte. Just nu är jag orolig att det faktiskt blir så att jag hamnar i en av de grupperna och att det blir så att chansen för mig stt komma in på ett universitet minskar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elif;

    till svenska högskole- och universitetsutbildningar prövas man i betygsgrupper, BI (direktgruppen), BII (kompletteringsgruppen); BF (omdöme från en folkhögskola);
    i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet)
    och ibland i AU, alternativt urval - om det erbjuds.

    Om antal behöriga sökande är färre an äntal studieplatser, kommer alla behöriga sökande in (och urval ej behöver göras).

    Till populära utbildningar söker alltid fler behöriga sökande än det finns platser, så urval behöver göras.

    Om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet, kommer du prövas i HP-urvalet; samtidigt kommer du troligtvis prövas också i en eller flera betygsgrupper. Antagningsgräns i BI (direktgruppen) brukar vara lägre, lättare att komma in.Om du gör prövning innan du tar ut exam.bevis på gymnasiet är det inte en komplettering och du prövas i BI, direktgruppen. I den gruppen prövas också alla som ej gjort någon prövning, utan bara läste på gymnasiet i 3 år och fick sitt exam.bevis.

    Du kan läsa på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskola
    fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och på uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval