Sandra

    Hej igen! Denna gång frågar jag åt min kompis, hon har fulländad gymnasieexamen och vill läsa en profilkurs / nån kurs på folkhögskola. Hon tror att man hamnar i BII i urvalsgrupp när man söker till universitet i framtiden. Men visst är det bara när man läst Allmän kurs och kompletterar sin gymnasieexamen som man hamnar i den gruppen? Hon kan alltså läsa en kurs om vadsomhelst ca 1 år på folkhögskola och ha samma förutsättningar som BI och HP grupperna när hon söker till universitetet?. Just nu ville hon läsa nån kul kurs innan sitt kandidatexamen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    du har rätt. Man kan inte genom eftergymnasiala studier försämra sina möjligheter att komma in på en högskoleutbildning: antingen förbättrar man möjligheterna eller så blir de opåverkade.

    Vänligen
    Julia syv