Daniela
    Hej
    jag fick en fråga från en f d deltagare i ett projekt: hon är över 50 år och var arbetslös rätt länge, till slut fick hon ett års AVA i en kommun; och sedan förlängde dem ännu i ett år, men det där andra året tar snart slut. Arbetsgivaren (kommunen) säger att de vill hemskt gärna behålla henne men har inte råd.
    AF säger att hon ej har rätt till någon sort anställningsstöd. När hon blir arbetslös kommer hon fylla 56 år inom kort, har ett annat modersmål (ett språk som inte är stor i Sverige) och är rätt liten och "klen". Vad kan man göra? Personen söker jobb mycket aktivt och gör allt hon kan.
    Personen vill inte bli arbetslös och gå skriva in sig på AF igen.
    Alla tips är välkomna!
    D.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det är ingen rolig eller lätt situation som du beskriver.
    Om man gör allt man kan för att behålla eller hitta ett nytt jobb, då gör man allt som det går att göra.
    Personen har rätt att skriva in sig på Arbetsförmedlinge (AF) även om hen idag har arbete, men då står hen i en annan kategri, inte som "öppet arbetslös". Det skadar inte att skriva in sig, även om man idag har arbete, på AF - om man vet att man inom kort blir arbetslös.
    Det är viktigt att personligen komma till AF-kontoret på sin första arbetslösa dag (om man är medlem i A-kassa och vill ansöka om ersättning).
    Om man mycket aktivt söker jobb, kan man inte göra så mycket mer.
    Ett annat alternativ som man kan kika på är Utbildningar. Ett "litet problem" med just den personen är att hen blir, som du uppger, snart 56 år - här tänker jag på Studiestöd från CSN (pga åldern är det inte troligt att hen ska kunna få studiemedel) - och då är frågan vad ska man leva av under studietiden?
    Man kan dock fråga sin A-kassa ang. möjlighet att studera med bibehållen a-kassa. Mitt råd är att inte påbörja utbildning innan man får ett positivt beslut från a-kassa (söka till utbildningar kan man göra men ej påbörja utbildning; detta för att inte förlora rätten till a-kassa).

    Hoppas ngt i mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!

    Julia syv