Ingrid Ebba Caroline
    Hej, jag har nu sökt in till gymnasiet och blivit antagen till två olika gymnasium pga av att dem behandlas av två olika kanslier.
    Den ena skolan var mitt första hands val som jag redan har tackat ja till men jag har ju också blivit antagen till en annan skola som var mitt tredje val.
    Jag vill inte gå där så jag ska tacka nej men när jag ska göra det så kommer det upp "Jag tackar NEJ till erbjuden plats men vill så kvar som reserv till ett högre val." och "Jag tackar NEJ till erbjuden plats och är ej intresserad av andra val."
    Vilken av dessa ska jag ta för jag är antagen till mitt första handsval och står inte som reserv där, men om jag tar den med att jag inte är intresserad av andra val kommer min plats automatiskt försvinna på mitt första hands val då fast jag har tackat ja till platsen?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Om du är säker på att du redan blivit antagen till ett program på en skola som tillhör ett annat antagningskansli då behöver du endast tacka nej genom det andra antagningskansliet. Dvs. "tacka nej till erbjuden plats och är ej intresserade av andra val"
    Men ibland sköter samma kansli antagningen för flera andra "områden" ändå.

    Men har du fått olika inloggningar på olika antagningskanslier?
    I
     så fall är det olika svar på de olika kanslierna som du ska välja.

    Om du är osäker är det bäst att du kontaktar antagningskansliet direkt och frågar.

    Hälsningar
    Melina, SYV