Sam

    Hej! Jag heter Sam, är en 21 åringskille som har börjat i augusti på en folkhögskolan. Där känns ganska bra, det enda jag inte förstår är hur lång tid det kommer ta tills man är klar med alla ämnen. Tänkte kanske byta till komvux, vilken går fortare? Bästa val? Tack för hjälpen! Mvh Sam

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sam!
    Allmänna kurser på gymnasienivå på folkhögskolorna läser man i 3 år (precis lika lång tid som det tar att uppnå gymnasieexamen på gymnasiet eller på komvux). Men om man har goda förkunskaper och tidigare studier på gymnasial nivå, kan man på en folkhögskola bli klar snabbare än på 3 år, som snabbast - på 1 läsår. Fråga på din folkhögskola hur din studieplanering och prognos för längden på dina studier ser ut. Du kan samtidigt som du läser på en folkhögskola söka till komvux och se om du kommer in. Det är så vitt jag vet inte förbjudet att läsa på en folkhögskola och samtidigt även på komvux - du kan testa göra så, då kan du jämföra och vet då sedan vilken studieform som passar dig bättre: folkhögskola eller komvux.