Soo

    Hej! Till förra antagningen hade jag ca 16.85 merit och stod som reserv efter andra urval vid plats 200 +- 30 på alla 7 läkarprogrammet. Jag hade tänkt att höja mitt betyg i år men fick inte de betygen jag hade förväntat och har nu runt 18.5 merit. Jag undrar om det finns någon chans för mig att komma in på läkarprogrammet nu till hösten 2020? UHR meddelade även att de skulle ge 9300 extra platser i år pga, Coronaviruset, så kan det finnas någon chans för mig att komma in under hösten? Samt vid första urvalet så stod jag vid 400+- 50 så till andra urvalet gick det nästan 200 platser ner. Ps: Vet ni något ställe som kan ta emot prövningar innan 18 juni?

    • Anna : Alla behöriga sökande ställs i Reserv. Sedan är det absolut inte alla som kommer in, tyvärr. Läkarprogrammet är mycket populär i Sverige utbildning som är mycket svår att komma in. Det finns exempel på att sökande söker i många år, gör högskoleprovet många gånger, höjer sitt meritvärde på olika sätt. Men, tråkigt nog, även om man höjer sitt meritvärde till det högsta som är 22.5 kan inte plats garanteras. Detta eftersom antal sökande som har högsta meritvärde kan vara fler än platser. Lottning kan tas i bruk mellan sökande med samma meriter som konkurrerar om en plats.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    FRåGA SYV kan hålla tummarna för dig, vi kan hoppas tillsammans: du och vi. Men ge svar, på förhand, om din chans att komma in på läkarprogrammet kan ingen göra. Om jag blir tvungen att ge svar, då skulle jag svara att jag tyvärr inte tror du kommer in. Även om antal platser skulle utökas, så kommer det också bli fler sökande (på grund av Covid-19) och vi tror att antagningsgränserna kommer ligga på ungefär samma nivå som de brukar ligga på.
    Angående antal utbildningsplatser till hösten 2020: enligt information från flera lärosäten, utökades antal platser på enstaka kurser och inte så mycket på programmen. Anledning kan vara den att det är svårt att utöka platser på sådana program som bland annat inkluderar praktik, många laborationer och praktiska moment som till exempel läkarprogrammet gör.
    Jag tror inte antal platser på just läkarprogrammet kommer utökas mycket. Jag tror antagningsgränsen kommer ligga på cirka samma nivå som året innan.

    Tips! om möjlighet öppnas att göra högskoleprovet under hösten 2020, gör HP.

    Kika också gärna på andra utbildningar: det finns väldigt många yrken inom Hälsa- & sjukvården, t.ex kan man utbilda sig till Sjuksköterska, sedan till Specialistsjuksköterska eller Barnmorska.