Malin
    Hej,

    Jag bytte från ekonomiprogramet till barn- och fritidsprogrammet. Jag var fortfarande osäker när jag bytte men jag frågade min syv tydligt om jag kunde byta tillbkaka efter ett tag om jag ångrade mig, hon sade inte ett datum eller en viss tid som jag hade på mig för att byta utan hon var lugn och sade att det skulle gå att fixas, det skulle liksom även finnas platser kvar.

    Men sedan när jag ångrade mig så gick det inte att byta. Jag ville byta pga att jag inte gillade linjen, klassen, kände mig kränkt v en lärare. Från första början av att jag skulle börja på BF var för såklart tyckte jag linjen verkade rolig men samt för att rektorn och min mentor hade lovat mig att få byta klass i 2:an men att de visst nu hade ändrat sig. De LOVADE att jag skulle få byta klass. Om jag inte skulle få byta klass hade jag ALDRIG börjat på BF eftersom jag har blivit väldigt dåligt bemött av eleverna i klassen samt att de hade retat mig på min tidigare skola. Alltså är jag riktigt besviken på min rektor eftersom om man inte är säker på något kan man inte ge ett svar och säga att man är 100% säker på det. Jag har varit med om att lärare, rektorer, syvar har kallat mig velig som jag tar på ett nedvärderande sätt men jag har aldrig varit lika velig i detta fallet som min rektor samt mentor har varit!

    Men som sagt fick jag inte byta tillbaka till ekonomi och jag kan inte förstå varför. Jag har redan läst ikapp hemma lite av det som de har gjort, gjort uppgifter, tal osv. Rektorns förklaring var att de snart skulle ha NP proven men det har man ju på BF också. Jag behöver inte heller något extra stöd.

    Vad är det skolan förlorar på detta? Det är inga privatskolor detta handlar om utan kommunala gymnasieskolor.

    Jag känner att detta är väldigt onödigt av att jag måste börja ekonomiprogrammet i år 1 igen när jag ändå ser möjligheter med att få börja nu.

    Jag har gått till kuratorn, psykologer, socialtjänsten osv och pratat om detta eftersom jag mår väldigt dåligt av detta.

    Det känns väldigt konstigt att det bara är rektorn som bestämmer i detta fallet? Jag har alltid visat respekt till rektorer och annan skolpersonal och när jag gick till rektorn kände jag även rädsla eftersom hon hade en väldigt sträng attityd. Är det inte meningen att rektorer ska vara förstående och berömma elever som själva går och pratar med de och inte elever som gömmer sig bakom sina föräldrars ryggar?

    Jag är även en väldigt frammåt och studieinriktad elev och jag når bra betyg i kurserna. Jag har även också läst tyska 3 på BF så det är en kurs jag ligger väldigt bra i och i fas då.

    Men som som sagt, finns det inget man kan göra?

    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    jag förstår att du är ledsen och att du inte förstår varför det blev som det blev. Och jag vet inte heller exakt varför rektorn säger Nej till att du skulle byta tillbaka.

    En anledning skulle vara om de tog in en annan elev på din "gamla plats".

    En annan anledning skulle vara att lärarna inte är beredda att hjälpa till - att du ska läsa ikapp. Det är nu för tiden brist på behöriga lärare och många gånger även på obehöriga lärare och det är endast behöriga lärare som får sätta betyg - så rektorerna är väldigt "rädda" om lärare, för att lärare kan lätt få jobb på en annan skola, så rektorerna är tvungna att se till att lärare trivs och får bra arbetsvillkor.

    Tredje anledning kan vara att rektor inte kommer att orka med en situation när många elever vill byta fram-tillbaka och då har de kanske på skolan lokalt bestämt att "bytt är bytt" och så är det så.

    Elevens rättigheter är att söka till åk1 och konkurrera om plats med sina grundskolebetyg. Om man på det sättet är antagen, har man rätt att läsa på den utbildningen /såvida man inte uteblir från skolan i 30 dagar i följd utan att läkarintyg finns/. Sedan får man de betyg som lärare sätter; eleven har rätt att läsa kurser som leder till att hen har möjlighet att uppnå examensbevis. Och där slutar i princip elevens rättigheter... alla byten av utbildningar är der personal på skolan som beslutar om. Detta pga Rektor är ytterst ansvarig för allt på skolan: lärare måste finnas (rektor får trolla fram dem ur "tomma inget" ibland - då det är brist på lärare i hela Sverige); ordning och reda i skolan - allt från att det ska vara städat i lokalerna tills att examensbevis ska vara utfärdade på rätt sätt /vilket inte är lätt med massa krångliga regler/ - är också rektors ansvar. Jag avundas inte rektorerna!

    Det du kan göra är att be dina föräldrar prata med rektor. Du kan också göra ett nytt försök att prata med rektor, förklara hur du känner och att du har kämpat och att du ska göra ditt bästa. Jag vet inte om det hjälper, men du kan definitivt göra ett försök.

    Din rättighet är också att fråga rektorer på andra skolor - och om de tar in dig, kan du byta skola.

    Du kan också samtidigt som du försöker byta nu utan att "förlora ett år", lägga in en ny ansökan - och på nytt konkurrera om plats på gymnasiet med dina "gamla grundskolebetyg". Att du gör ansökan till åk1, förändrar inte din nuvarande situation på något sätt. Du kan sedan alltid tacka Nej till erbjuden plats i åk1. Du förlorar därför inget på att göra ansökan till åk1, så varför inte göra det i så fall?

    Fördelar med att gå om från åk1 är att du kommer att repetera en hel det och få bättre kunskaper och troligtvis högre betyg. Att vara ett år äldre än resten av klassen är många gånger en stor fördel: du har mer erfarenhet med dig och du kommer därför att lättare och bättre klara all skolarbete. Du kommer med stor sannilikhet inte vara ensam med att vara äldra i din nya klass (om du väljer att gå om från hösten 2017); detta pga det finns i genomsnitt 2-3 elever i varje klass, ofta fler, som av olika anledningar är äldre än majoritet av elever i klassen.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Du får gärna höra av dig igen!

    Vi håller tummarna!

    ANNA

    • : Min pappa har mejlat rektorn men nu visade han för mig och berättade att rektorn troligen har blockerat min pappas e-mail adress eftersom det inte går att skicka mejl till rektorn längre. Detta problemet har aldrig uppstått tidigare för pappa och det är tydligt att rektorn har gjort det. Jag vet även att de inte har tagit in någon ny elev, så detta måste bero på att rektorn inte orkar ta in någon ny elev, men saken är det att jag kommer ta ansvar för mig själv och prata med lärarna om vad jag missat osv. Jag känner själv att jag är ambitiös och målinriktad och jag uppnåde bra betyg på ekonomiprogrammet. Det har även vuxna berättat för mig och en av de är bl.a skolkuratorn som tycker det är riktigt konstigt att jag inte får byta tillbaka. För det är väl inte så jobbigt för rektorn på mig gamla skola att låta mig få börja igen?
    • Peter : Din pappa kan ringa på telefon och be om ett personligt möte. Det finns också möjlighet att vända sig till gymnasiechef och ännu högre upp till chefen för utbildningsförvaltninen i kommunen. Men eftersom det Tyvärr inte är elevens rättighet att byta utbildning på gymnasiet, är det inte säkert det hjälper. :( Riktigt tråkigt! Jag förstår hur du tänker. Tyvärr är det så att det är Rektorn som bestämmer i den frågan. Kan du inte be kurator att hen träffar rektorn tillsammans med dig och dina vårdnadshavare?
    • Peter : Du och din pappa kan också ringa till Skolverkets upplyssningstjänst, tel. nummer är 08-527 332 00 och telefontid kl.9.30-11.30 och 13.00-15.00 på vardagar. Vad jag tror /av erfarenhet/ att Upplyssningstjänsten kommer att svara är att i den frågan är det rektorn som bestämmer, men att en missnöjd elev och förälder får vända sig till Skolinspektionen.
    • : aa okej, tack för hjälpen!
    • Anna : Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer