Linnea
    Hej,
    Jag tog studenten i juni 2015 oc har snart gått ett halvår som extraanställd på ett hotell inom housekeeping och har sökt jobb. Jag är tyvärr en av de människor som inte vet vad jag vill bli eller vad jag vill utbilda mig till i framtiden.

    Jag gick estet - estetik & media, älskar musik, är väldigt hjälpsam, trevlig och organiserad. Jag är blyg, men ändå en bestämd tjej. I mitt kompisgäng så är det oftast jag som tar kommandot och fixar i ordning saker, eftersom det annars inte skulle hänt något.
    Jag är väldigt social av mig och gillar att möta nya människor, även en dröm i mitt liv är att få resa mycket och se världen.

    Jag är lagd mot den tekniska sidan och det är något som varit nära mig i min uppväxt.
    I skolan gillade jag mest de praktiska och inte så mycket teoretiskt och även så ser jag att min framtida utbildning också ska vara.

    När jag har kollat utbildningar så har jag varit inne mycket på servetris, event manager, socionom, något mot barn och ungdomar som far illa, design, inredning och arkitektur eller något media baserat, t.ex art director, 3D artist, m.m.

    Så nu vet ni lite om mig och min bakgrund. Men vad jag skulle behöva är antingen någon slags guide för hur jag ska komma på vad jag utbilda mig till eller vilken utbildning ni tror passar mig? Eller kanske något annat alternativ man kan göra här i livet?

    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Det var väldigt intressant att läsa om dina funderingar inför framtiden. Du ställer en högaktuell fråga: hur kommer man på vad som passar just mig bäst? En mycket bra fråga!
    Svar på den är att det är oftast en pågående process men kan också bara "hända" dig! T.ex att du plötsligt kommer på en idé att starta eget företag, dvs får en affärsidé som du vill förverkliga och i så fall kanske du inte behöver gå någon mer utbildning, utan kan i ditt företag anställa folk med rätt utbildning!
    Du berättar att du är den i kompisgänget som får saker gjorda & det för mig att tro att eget företagande är kanske din framtid. Många av de egenskaper som du beskriver att du har, passar väldigt väl till att driva ett eget företag ... Men det behövs också viljan att satsa på det plus en hållbar affärsidé ...
    En annan väg att gå är att läsa in sig på olika utbildningar - se vad som finns att söka och testa sig fram. Det går att tacka Nej till en erbjuden studieplats. Du kan söka många olika utbildningar samtidigt och se sen vart du kom in och välja mellan de utbildningsplatser som du blir erbjuden. Inne på utbildningen kan man också hoppa av om man kommer på att det inte riktigt passar dig.
    Det finns diverse test som har för avsikt att ge svar på vilka yrken som passar dig och man kan gå den vägen också, om man vill... Men som du säker vet själv redan, är inte vägledning någon sort "exakt vetenskap" och det finns inte någon garanti på att hitta helt rätt i yrkeslivet ... Du förändras varje dag: får nya erfarenheter och idéer, samtidigt som din omgivning inte heller är konstant. Det är två pågående processer som påverkar varandra... Och ibland får man tur och träffar rätt person eller finns på rätt plats vid rätt tillfälle eller så bestämmer man sig för någonting och jobbar outtröttligt mot det målet!
    Du kan också fundera över om du hellre vill satsa på din fritid och se jobbet enbart som ett sätt att få inkomst ... I så fall behöver man inte fundera över vilket jobb man trivs med utan tar det jobbet man får och helst ngt med högre timlön ( exempel: rensa fisk i Norge ) och jobbar "som en dåre" så länge man orkar, sparar pengar och gör ngt roligt på semestern. Fördelen i det sättet att se på jobbet är att man inte i så fall ställer så varierande och höga krav på arbetsinnehåll och arbetsplats: man separerar det "att trivas" och att tjäna pengar vilket kan underlätta en del.
    Jag hoppas att i alla fall något i mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom gärna med en ny fråga eller en kommentar! Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ditt svar!
    • : Ja, såna tankar är väldigt långvariga, det har jag märkt, haha. ;) men jag börjar bli typ rastlös och rädd att jag inte ska komma på vad jag vill göra. Du vet, man vill ju inte vara den som är 30 år och bor hemma hos sina föräldrar för att man inte vet vad man vill göra i livet.. Så man bli ju lite stressad.. Men eget företag kanske hade varit något, många har sagt typ chefs position eller något socialt arbete. Jag har börjat funderat en del på event manager eller event kordinator. Men jag är lite för feg för att chansa.. :/
    • Anna : Tack för din kommentar, Linnea! jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    utifrån din fråga och din kommentar förstår jag att du står "i valet och kvalet" och vill satsa på någonting men vet inte riktigt på vad. Du vågar inte chansa, du vill vara säker på att det du satsar på blir rätt. Har jag förstått din situation på rätt sätt?

    Det roliga i detta är att du är ung, har redan gymnasiekompetens och har många olika möjligheter framför dig.

    Det tråkiga - att det går inte att få några garantier på att det du satsar på blir rätt och bra och att du blir helt nöjd.

    Vid någon tidpunkt så måste man välja: att chansa eller inte chansa.
    Chansar man, kan man vinna eller förlora.
    Chansar man inte, händer saker omkring dig utan att du aktivt medverkar, du "flyter med".

    När man hör folk berätta om hur de kom på vad de vill göra i livet så säger en del:
    "Jag har sedan jag var liten drömt om att bli... "
    och de andra säger att "Min farfar tog mig till en teaterföreställning när jag var 6 år gammal och jag blev så imponerad att jag har bestämt mig för att jobba med kultur och teater"
    eller: "Det är en slump. Jag följde med min kompis till... och så träffade vi... och då fick jag ett erbjudande... och på den vägen är det".

    Det är, som du säkert själv också hört, väldigt olika för olika människor - hur de kommer på vad de vill satsa på i livet.

    Jag kan inte "peka med hela handen" och bestämma vad du ska bli. :) Men jag kan ge dig några förslag:
    1. du vill kanske hjälpa andra att komma på vad de ska bli & läsa till Studie- & yrkesvägledare http://www.framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare

    2. du kan kanske byta miljö ett tag - spara pengar till en längre resa (på ett par månader) eller söka jobb som au pair i ett annat land och åka iväg i 6-12 månader & vi får hoppas att de nya intrycken ger upphov till beslut om vad du vill göra framöver

    3. titta på Yrkeshögskoleutbildningar (om du inte redan gjort det) - som du nämner i din kommentar: t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-koordinator-specialisering-turism-och-service
    Hela utbudet av YH finns på www.yhguiden.se

    4. "låt dator bestämma din framtid" :) - gör test på http://www.framtid.se/test
    Det finns, som du säkert vet redan, många olika tester (intressetester, personlighetstester, psykologiska tester) och svar på dem kan i viss mån hjälpa dig att komma fram till vad du vill göra.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA

    • : Ja, du har förstått min situtation rätt. Tack så mycket för ditt svar!
    • : Ja, jag får la kolla upp lite olika saker, kanske byta miljö (det har jag tänkt också på ett tag, men det har blivit stillastående, då jag skaffade ny pojkvän och mycket annat. Men vi får se vad jag gör och vad som händer. Jag iallafall försöka följa dina/era råd, men tack så grymt mycket! Ha en bra dag! :)
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner och bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler ungdomar.