Jessica
    Hej,

    Jag läser komvux och har 150 poäng kvar för min gymnasiebetyg, just ni läser jag en kurs med 100 poäng, har även ansökt till en kurs som har 50 poäng då kursen startar i Maj och avslutar i Juni typ 26 juni.

    Jag har redan anmält mig till universitet som börjar i höstterminen 2018, men problemet är att Sista kompletteringsdag är den 21 Juni.

    Jag tycker att det är synd alltså pga några dagar kommer jag ej kunna börja universitet i 2018.

    Vet ni om det är möjligt att jag blir antagen ändå ? typ andra urval?
    Har ni några tipsar?

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    mitt tips är att du pratar med personal på komvux och frågar om det skulle vara möjligt att få ut dina betyg lite tidigare? Jag kan inte lova att du får ett positivt svar, men det är bättre att fråga än att inte fråga, då har du i alla fall försökt och gjort allt du kan!

    Jag håller med dig om att det är synd att pga några få dagar inte komma in... men sådana är reglerna, att man måste komplettera i tid.

    Ang. Andra urval - så är det enligt Antagning.se så att det är endast de som sökte i tid - som omfattas, och som också kompletterade i tid.
    Däremot kan det finnas möjlighet att göra Sen ansökan /om lediga, tomma platser kommer att finnas på just de utbildningar som du söker till högskola/Universitet/. Men om det ej finns tomma/lediga platser - då tar man in från Reserv och i reserv ställs personer som sökte i tid och som kompletterade i tid.
    Du får givetvis själv också prata med Antagning.se och fråga om de kan göra ett Undantag. Du kan försöka motivera med att sökande med IB-diploma har sista kompletteringsdag 5 juli, t.ex... men jag kan inte lova dig att Antagning.se kan göra ett Undantag för dig, som inte läser mot IB-diploma (om jag förstår dig rätt).

    Sedan kan det ju tyvärr bli så att du ej hinner komplettera i tid och ej kommer att delta i urvalet. Då kan du söka nästa gång.
    Just nu kan du söka även andra utbildningar som fortfarande är sökbara - ex. finns det många sökbara utbildningar inom Yrkeshögskola, se hela utbudet på www.yhguiden.se (yh utbildningar har Olika sista ansökningsdatum men många YH har sista dag att göra ansökan - 15 maj).

    Vänliga hälsningar
    Julia syv