Rand
    Jag har tagit studenten 2014 jag har gått i naturvetenskap program , jag hade inte klarat matte 4 och svenska 3 så fick jag en studiebevis istället för examen. Men de ämnenrna har jag gjort prövningar i och klarat de. Men när jag ska ladda upp mina papper kommer jag skicka båda studiebevis och bevis på dem ämnenrna som jag har klarat. Eller måste jag fixa fram en exambevis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rand!
    om du söker till högskola, då måste du ha Examensbevis.
    Utan just Examensbevis, har inte du Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Vänd dig till Komvux i din kommun och i så fall SNARAST MÖJLIGT - typ nu på en gång, idag.
    Saken är att om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1 - då är det fördelaktigt för dig att ha betyg i den kursen in i ditt Examensbevis men det är senast imorgon, 27 okt 2015 som du kan få ha den kursen med, läs på http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/kurser-som-far-inga-1.234410
    Efter 27 okt 2015 får inte Idrottskurser från gymnasiet ingå i Examensbevis från komvux.
    Det KANSKE blir ett beslut om "övergånsperioden" och möjlighet att inkludera Idrottskurserna från gymnasiet förlängs något, men det är ännu inte klart och vi vet ej hur det blir.

    Som sagt, om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1 och ev. någon annan idrottskurs från gymnasiet (och skulle du ha en annan idrottskurs OCKSÅ - då kommer inte poängen räcka för dig för examensbevis från Komvux) och då är det ännu viktigare att ditt Examensbevis blir utfärdat senast imorgon, 27 okt 2015.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen!
    • : Jag pratade med komvux och dem sa att du måste läsa en kurs hos oss då fixar vi fram en exambevis åt dig, och jag har pratat med den gymnasie som jag har gjort prövningar där också så de så det är okej att fixa fram en exambevis. Låter rimligt eller måste jag fixa exambevis från komvux.
    • Milla : Det spelar ingen roll om du har examensbevis från Komvux eller från Gymnasieskola, bara det är EXAMENSBEVIS.
    • : Okej men va bra då vet jag , vad som gäller.
    • Milla : Du hinner inte läsa någon kurs på Komvux och få betyg senast imorgon. :) Frågan är om du vill läsa en kurs på Komvux och om du HINNER läsa en kurs på komvux innan sista kompletteringsdatum för ansökan till högskola.
    • : Ett stort tack till dig.
    • : Men kan jag vända mig till min gammla gymnasieskola och prata med dem ångande exambevis, den fråga glömde jag att ställa till dig
    • Milla : Som sagt, det räcker med 2400 poäng för Examensbevis från Komvux. Från gymnasieskola är det 2500 poäng. Du skulle eventuellt kunna höja ditt Meritvärde något om du läste en kurs på Komvux och fick högt betyg och tog bort en icke-obligatorisk kurs, i vilket du har lägre betyg. Men... pga den där "idrottsändringen" från 27 okt 2015, spelar det också roll om du har högt betyg i idrott och hälsa 1. Säg att du har A i idrott och hälsa och då är det fördelaktigt för dig att ha med det betyget och kan du få examen från gymnasieskola, då är det bra med det. Du får ditt examensbevis med 2500 poäng och som inkluderar Idrott och hälsa 1 med högt betyg. Skulle du, däremot ha lågt betyg i idrott och hälsa, t.ex. E - och det sänker Meritvärde för dig, då är det bättre att läsa en liten kurs på komvux á 50 poäng som tar 2.5 veckor på heltid och ta ut Examen utan idrottsbetyg.
    • : Vilket kurs skulle du rekommendera ?
    • Milla : Ja, visst, du kan alltid vända dig till din gamla gymnasieskola. Den vanliga "policy" är att skola har "viss ansvar" för dig under ett år efter att du har slutat på skolan. Under det året brukar man även få göra prövningar på sin skola. Nu har du gjort prövningar på en annan skola, om jag förstår dig rätt. Då kan din "gamla" skola hänvisa dig till den skola där du gjorde prövningar och säga att "de får utfärda Examensbevis för dig". Om du har exakt 2500 poäng betygsatta kurser (dvs inte fler poäng) - då finns det inga variationer i hur ditt Examensbevis blir utformad - om det är från GYMNASIESKOLA, för att på Komvux räcker det med färre poäng... så för din del spelar det ingen som helst roll VILKEN GYMNASIESKOLA som utfärdar examensbevis för dig. Det kommer att se ut på exakt samma sätt - "det pappret", men det blir tråkigt om skolorna hänvisar fram/tillbaka - att "en annan skola får göra det"... så "ta" du Examensbevis från den första skola som vill utfärda det för dig, är mitt råd.
    • : Okej då vet jag vad ska göra. Kan bara länka en bra sida så att där jag kan räkna min snittbetyg.
    • Milla : Här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/ kan du mata in dina betyg och få svar på vad ditt Jämförelsetal blir. Sedan "plussar du på" de eventuella meritpoängen, om du har några.
    • Milla : Du frågar - vilken kurs skulle jag rekommendera. Jag antar att det är ang. läsa en kurs på Komvux, som den frågan gäller. Stämmer det? I så fall är en viktigare fråga: HINNER du läsa en kurs på Komvux och få ut Examensbevis innan sista kompletteringsdag till högskola. Jag antar att du söker till högskola till våren 2016. Sedan är det också frågan om du vill ha ditt betyg i idrott och hälsa med? Om du vill det, då är det gymnasieskola som du bör ta Examensbevis från och då är det redan färdigt, så att säga. Du har ju tillräckligt många poäng betygsatta.
    • Milla : Om du väljer att läsa en kurs på Komvux och ta Examensbevis från Komvux - då bör du givetvis läsa en kurs som du tycker är rolig/intressant och i vilken du kan få ett högt betyg. Det brukar vara en "process" på Komvux med ansökningsperiod i t.ex. OKTOBER och då kan man ev. börja läsa i Januari, om man har tur och fick plats på kursen. Du hinner inte det om du vill kunna komma in till högskola till våren. Utan Examensbevis saknar du Grundläggande behörighet & får svar OBEHÖRIG. Varför jag från början sa att du kunde "springa till komvux" och få Examensbevis imorgon - för jag trodde att du gjorde prövningar på Komvux (och då är det som om du läste kurser på Komvux). Jag visste inte att du gjorde prövningar på en gymnasieskola.
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret