Marie
    Hej!
    Jag har flyttat till Sverige i början av läsåret, och eftersom jag visste inte nåt om gymnasieutbildning fick jag att gå i tvåan - jag har ju gått på gymnasieskolan under två år i mitt hemland, så det var logisk för mig att inte starta om, eller hur?
    Yepp. Så nu går jag i tvåan, läser natur, och precis fick reda på att mina poäng räcker inte. Jag ska inte få min gymnasieexamen, säger SYV... Jag har inte läst engelska 5, historia 1, matte 1 och 2, idrott 1, biologi 1, svenska 1 och moderna språk (spanska) 3 med min klasskompisar eftersom jag hade inte varit här i ettan, och de är ämnen som behövs förr att kunna få examen.
    Men nu läser jag matte 3 och 4, svenska 2, biologi 2 och spanska 4 och jag har typ B eller C i de flesta, så tydligen kan jag sakerna... Och nägra av min klasskompisar ska läser historia 1 i trean, så kan jag läsa det med dem. Jag kan också läsa spanska 3 nästa år som individuellt väl.
    Jag har pratat med skolans SYV men hen säger att jag kan inte få min gymnasieexamen utan att börja om och gå i ettan nästa år. Det vill jag självklart inte göra - jag skulle behöva gå i tvåan igen, även om jag ska få mina betyg i de flesta kurser jag läser nu! (matte 3 och 4, engelska 6, svenska 2, spanska 4, biologi 2, kemi 2, fysik 2 och samhälle 1. jag läser också idrott men är jättedålig och ska inte få betyg på det, tror jag). Och jag är redan äldre än alla mina klasskompisar - jag är ju född i 97 och de alla är född i 98.
    Kan du hjälpa mig? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag tror att jag borde få betyg i några amnen, typ matte, engelska och spanska, eftersom det är säker att jag kan dem om jag ska få ett godkänd betyg i dem i år, och det finns också NP i matte eller engelska eller svenska.
    Kan jag göra NP i matte och engelska och svenska på min skola om min rektor håller med även om jag har inte läst ämnen? Eller kan jag läsa nåt på komvux på distans, kanske, även om jag har inte slutfört min gymnasieutbildning?
    Jag tror att den mest problematiska ämnen är idrott, och kanske biologi 1, och antagligen svenskan eftersom jag kan fortfarande inte prata svenska så bra. Men jag tror att om jag får en möjlighet att göra ett prov i svenskan då borde jag klara det - jag borde inte få ett A, men jag borde klara det...
    Vad ska jag göra, då? Om jag tar alla ämnen som jag kan nästa året så ska jag har 1900 poäng, och jag fortfarande kommer att behöva betyg i många amnen som behövs.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marie!

    jag vill börja med att skriva om att du är jätte-jätteduktig som skriver så jättebra på svenska, när du inte har bott i Sverige så länge!

    Som jag ser på situationen, så ser jag flera olika lösningar:

    1. att söka om till åk1 och läsa 3 år till från nästa höst. Fördelen med det är att du får tid att lära dig svenska språket "i lugn och ro" utan att stessa upp dig + att du har möjlighet att få mycket högre betyg och kan mycket lättare komma in på eftergymnasiala utbildningar.

    2. att söka till en folkhögskola (allmän linje). Du är 18 år och är gammal nog för att få läs på en folkhögskola. Det finns många olika runt om i Sverige. Se på www.folkhogskola.nu och du kan läsa på om olika folkhögskolor och göra några Studiebesök för att se med egna ögon vad det är för en sort skola. Du kan på ett år (nästa läsår) eller kanske på 1,5 år hinna klara av de kraven som ställs på gymnasiekompetens och få omdöme från en folkhögskola som ger dig möjlighet att söka till högskola/universitet.

    3. att fortsätta läsa så gott du kan och ta de betygen du får med dig till Komvux och komplettera på komvux efter gymnasiet. Fördelen med det alternativen är bl a att du behöver inte betyg i idrott och hälsa (den kursen läses inte på komvux). biologi behöver du inte heller läsa på komvux (bara om du själv vill eller om du behöver betyg i biologi för behörighet till den högskoleutbildning som du vill söka till).

    Det jag inte kan rekommendera är att du stressar och försöker läsa på mer än heltid och snabba på så mycket du bara kan. Detta kan på sikt leda till att du blir utbränd och blir man sjuk, är det en stor personlig förlust (för dig) och jättedåligt för alla oss övriga (samhälle får ta hand om en person som inte kan jobba eller studera och det är ekonomiskt icke-fördelaktigt och känns som ett misslyckande - speciellt om det kunde undvikas).

    Du vinner mycket på att satsa i första hand på svenska. Detta pga av det är undervisningsspråk och ju mer svenska du kan, desto lättare blir det att läsa i alla de andra ämnena.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig Lycka till!

    Hör gärna av dig senare och berätta hur det går. Vi hoppas och tror att det kommer att gå jättebra för dig!

    Vänliga hälsningar

    Liselotte