Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Feliks,
    komvux brukar erbjuda Tyska1, Spanska1 och Franska1 och ibland även andra språk som Italienska1 eller Danska1 - där "1" står för Nybörjarkurs, dvs man behöver inte kunna ngt. inom det språket för att kunna läsa kursen.
    Om man får godkänt betyg på nivå 1, kan man sedan läsa på nivå 2 och så vidare...
    Godkänt betyg på nivå 3 ger 0.5 i merit och godkänt betyg på nivå 4 ger 1.0 i merit.
    Om du har Examensbevis, kommer även betyg i meritpoängsgivarnde kurser räknas in i ditt jämförelsetal, det spelar roll hur högt betyg du får. Betyg på nivå 1 och 2 kommer inte att räknas in, utan endast de kurser som ger meritpoäng vars betyg kommer räknas in. För mer info - se gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng.

    Liselotte