Dilan
    Vill bli läkare utan att ha gått på gymnasiet

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Har du någon plan hur du vill gå tillväga? Är du beredd att läsa tre år på gymnasiet och sedan 5,5 år på läkarprogrammet ?

    Mitt råd är att du gör studieplanering med SYV på komvux.

    Lycka till! Hör av dig sen och berätta hur det går.

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har ingen aning om hur jag ska göra då jag inte alls har lätt för skolan men jag vet att jag inte vill läsa på gymnasiet. Jag har dock betyg i engelska och läser nu svenska på komvux. Jag tänkte om jag bara läser de ämnena som krävs på komvux och sedan söker till läkarlinjen. Går det eller måste jag ha alla godkänd i alla ämnena från gymnasiet?
    • Milla : Läkarprogrammet är oerhört populärt och det är inte lätt att komma in även om man har alla A betyg i alla gymnasiekurser. Ibland är man tvungen att Lotta ut platser pga det är för många sökande med alla de högsta betygen. Kämpa på med gymnasiet eller se om du kan hitta ett annat yrke att satsa på - www.framtid.se