Hanna
    Hej!

    Jag är intresserad utav att söka in på Psykologutbildningen till höst men vet ej om jag har full behörighet eftersom jag endast läst matte 2a+2b, på hemsidor står det lite olika om man behöver 2c eller inte, så, behövs det för att jag ska få full behörighet? Och i så fall, vilket sett är bäst och smidigast för mig att läsa upp matten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Hanna!

    Matte 2a, 2b och 2c är "samma kurs". Det är tre olika spår (varianter) men man läser bara en av de kurserna.

    Hur kommer det sig att du läste både 2a och 2b? Det är myckt ovanligt att man läser "samma kurs" två gånger.

    Om du har godkänt betyg i Matematik 2a eller i Matematik 2b, så uppfyller du kravet vad det gäller matte för att det står i behörighetskravet: "matematik 2a/2b/2c" vilket betydet att man bör ha godkänt betyg i en av de tre kurserna.

    Bästa hälsninar & lycka till med dina fortsatta studier!

    ANNA