Johanna
    Jag går på första året på teknikprogrammet och vill efter gymnasiet plugga vidare till lärare i årskurserna 1-3 eller 4-6. På alla högskolors hemsidor jag kollat på står det att man behöver ha läst antingen Naturkunskap 1b ELLER Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1. På mitt program läser vi dock varken Biologi 1 eller Naturkunskap 1b. Min studievägledare säger ändå att jag har behörighet för att studera till grundlärare.
    Har jag behörigheten trots att jag endast läser Kemi 1 och Fysik 1a?
    • Anna : Om din gymnasieskola inte har möjlighet att erbjuda dig läsa biologi 1, fråga om du kan läsa naturkunskap 1b eller göra prövning i nk1b (det betyget kan inte ingå i ditt examensbevis, men du kan få det utanför examensbeviset - som utdrag från betygskatalogen) - det är ett Undantag, som rektor i så fall måste besluta om. Jag kan inte lova att det är möjligt men hoppas att det går. Du kan fråga om det på din skola, om du vill. i Nk1b ingår det en "liten del" biologi - ca 25% av den biologin som ingår i biologi 1 och att du får godkänt betyg i nk1b räcker för behörighet. Det är dock inte alls fel att läsa Biologi 1, om du har möjlighet att göra det! :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Johanna,
    du går nu första året på gymnasiet. Du kommer att söka till lärarutbildningen om 2 år. Behörighetsreglerna till lärarutbildningar kan förändras. Vi kan idag endast utgå ifrån vilka krav som ställs idag.
    Jag kan tänka mig att Antagningsgruppen på vissa Lärarutbildningar kan eventuellt bevilja ett undantag och bedöma dig som behörig, men de kan också svara Nej, du måste uppfylla behörighetskraven till 100%. Det kan t.ex bero på om de har högt sökandetryck eller om det står "tomma platser" på utbildningen.
    Det är alltså säkrare att försöka bli Behörig "på riktigt".
    Jag tycker därför att du ska försöka läsa biologi 1 som en valbar kurs (t.ex inom Individuellt val) - om möjlighet finns.
    I annat fall finns det en viss risk att du ska behöva komplettera efter gymnasiet - läsa antingen biologi 1 eller Naturkunskap 1b.
    Fördelen med att skaffa sig godkänt betyg i biologi 1 är att du i så fall (i kombination med fysik1a och kemi1) blir behörig till alla de utbildningar som kräver nk2, det är ex. sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeutprogrammet, fysioterapeutprogrammet. Så, om du t.ex skulle ändra dig - kan du söka till många fler utbildningar efter gymnasiet (de som kräver Naturkunskap 2).

    Hälsningar

    D: