maximus
    Hej,

    jag är lite orolig över att jag kanske inte kommer in på det program som jag har sökt till på grund av att jag kanske kommer att få ett F i religion. Programmet jag har sökt till är spelutveckling (teknik programmet) på LBS, jag har bra merit poäng och stor chans att komma in på programmet men jag undrar om det är så att om jag nu får F i religion ifall jag fortfarande kommer in eller om det är ett sånt ämne som man absolut inte får ha F i?

    Vill bara lägga till att jag valde "ingen skola" på profilen eftersom att min inte fanns med.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maximus,

    det var ett "miss" att din skola inte fanns med - när du skaffade inloggning på sidan här, vi ber om ursäkt för det! Men du löste det snyggt, genom att välja "ingen skola"; duktigt gjort!

    Angående behörighet till gymnasiet. Du söker till Teknikprogrammet. För behörighet till Teknikprogrammet (TE) krävs att man har godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik. Godkänt betyg i Religionskunskap krävs inte. Du blir därför behörig till Teknikprogrammet även utan rel.betyget.

    Lycka till med ditt gymnasieval! :)

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Tack! då behöver jag inte oroa mig över det längre men jag ska nog ändå försöka få ett E, det kan nog vara bra.
    • Julia : Det kan vara Mycket bra att få E betyg. Skillnaden mellan F och E är 10 st. betygspoäng, dvs om du med F i Religion kommer att t.ex ha 285 betygspoäng, då kommer du med E betyg ha 295 betygspoäng i stället. 10 betygspoäng är ganska mycket.