John
    Jag har nyss kollat på gyantagningen.se att jag har reserv 1 i en skola. Jag har 245 poäng, och på lägsta poäng står det 245 men innan var det inte 245. Nu började jag tänka att jag har blivit antagen som reserv men när jag kollar på Antagningsresultatet längst uppe, ser jag att resultatet har inte ändrats

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej John!

    mitt råd är att du kontaktar Antagningskansliet och frågar dem. Du kan vänta lite och det kanske ändras på hemsidan (ofta uppdateras info på nätterna). Men om det imorgon ser ut så som det gör idag - kontakta Antagningskansliet och fråga.

    Det kan finnas flera elever som stod i Reserv och har 245 poäng. I vilken ordning är de i så fall prioriterade i Reservkön kan variera... oftast "går" Antagningskansliet på uppgift om högre betyg i vissa ämnen, som är viktiga för just det programmet som man söker. Om en annan elev som också har 245 p. och söker samma utbildning har HÖGRE betyg i vissa "viktiga för programmet" ämenen än du har, fick hen i så fall "bättre" reservplacering. Det är vad jag tror hände i detta fallet, men det är bäst att höra med Antagningskansliet direkt.

    Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    Julia SYV