Erdon
    Hej, det är så att jag går tekniklinjen just nu och insåg ganska tidigt att det inte var något för mig så jag anmälde mig för byte till ekonomi början av andra vecka här och ställde mig i kö. Nu är det så att jag inte har kommit in än och fick veta att jag är på plats 10 just nu. Jag bad även om att byta till Samhällslinjerna här fast deras rektor sa att de inte tar emot nya elever så här långt in på läsåret. Det enda realistiska alternativet just nu är att byta till handel och adminstration som är ett yrkesförberendande program som har lediga platser, fast det verkar för enkelt och har inte samma förutsättningar som Ekonomilinjen. Vad ska jag göra ? Finns det chans att jag kommer in på Ekonomilinjen någon gång utan att behöva gå om ett år?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Erdon,

    det är tyvärr inte elevens rättighet att byta så som du önskar. Jag förstår varför du vill byta och jag hoppas det går bra att byta, men om ingen ledig plats finns kan inte rektor ta in.
    Om ledig plats finns, KAN rektor ta in, men behöver inte göra det. Detta för att lärarna och andra elever som "var med från början" kan tänkas behöva lugn och ro och inte "störas" av att det ständigt tillkommer nya elever som behöver introduseras och handledas särskilt.
    Skolans skyldigheter ligger framförallt i att ge de elever SOM REDAN ÄR ANTAGNA möjlighet att få bra utbildning. Kommer det nya elever in, måste skolpersonla ägna extramycket tid åt de nya eleverna, då får de befintliga elever mindre uppmärksamhet. Däri ligger förklaringer i varför rektorer kanske inte tar in, fast någon ledig plats uppstår.

    Vi får hoppas och hålla tummarna, men var beredd att antingen gå kvar på teknik i 3 år eller söka till åk1 - på nytt.

    Hälsningar

    Daniel syv