Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    sjuksköterskeprogrammet kräver godkänt betyg i matematik B eller matematik 2: 2a eller 2b eller 2c.

    Du har det "gamla" betyget i Matematik A. Nu går det inte längre läsa Matematik B. Du behöver därför läsa en av de "motsvarande" kurser, antingen 2a, 2b eller 2c.

    Matte 2a är en lättare kurs där det är oftast lättare att få högre betyg, än i 2b eller 2c. Vi rekommenderar därför att du söker på komvux läsa Matematik 2a i första hand.

    Om komvux i din kommun inte erbjudet just Matematik 2a, eller om du av någon anledning just Vill läsa en Svårare kurs i matte, - ansök i så fall om att läsa 2b.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte