Peter

    Jag gick klart tredje året på IB (international baccalaureate) programmet men fick mindre än 24 poäng och var därför inte behörig för ett diplom vilket betyder att jag inte har grundläggande behörighet.

    Vill nu få grundläggande behörighet genom komvux istället för att ta "retakes". På skolverkets hemsida står det dock att komvux inte kan ge ut grundläggande behörighet om man redan har en gymnasieexamen.

    Min fråga är då: har jag gymnasieexamen efter att ha gått 3 år på utbildningen till och med om jag inte fick diplom och är det i så fall omöjligt att få grundläggande behörighet via komvux?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Peter,

    du har inte gymnasieexamen. Om man har "gymnasieexamen" får man Examensbevis från ett nationellt svenskt gymnasietprogram och det har du inte fått.

    Genom det att du inte har grundläggande behörighet, så har du inte "fullständig gymnasiekompetens". Jag råder dig boka tid med SYV på komvux. Det är i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som du får boka tid. Ta med dig dina utbildningsdokument.

    Du och SYV på komvux får tillsammans klura ut hur du ska gå tillväga...

    Ett annat alternativ är att du söker läsa på en folkhögskola - folkhögskolans personal tar hänsyn till dina tidigare studier, men /efter det att du läser några kurser på en folkhögskola/ får utfärda ett eget OMDÖME. Med omdöme från folkhögskolan (om det i omdömet står att du är besömd att ha Grundläggande behörighet) kan du söka till högskola/universitet i Sverige. Du söker då med dina betyg från Folkhögskola i BF-urvalsgruppen. Högsta omdöme man kan få är "4".

    Tredje alternativet är att du kikar på www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar. Yh kan göra egna bedömningar och tar in de som de bedömer har "förutsättningar att klara av studierna", oavsett tidigare betyg. 20% i varje undervisningsgrupp får vara obehöriga ... det kallas att komma in i "fri kvot".