Kalle
    Jag har en fråga angående mina betyg, det är nämligen så att jag är väldigt osäker på om jag har ett fullständigt slutbetyg eller inte. Jag gick ut gymnasiet 2011 och har mina betyg ser ut så här:

    Arbetsmiljö och säkerhet - VG 50p
    Projekt och företagande - G 50p
    Datorkunskap - VG 50p
    Engelska A - G 100p
    Estetisk verksamhet - MVG 50p
    Fotografisk bild A - MVG 100p
    Grafisk kommunikation A - G 100p
    Grafisk kommunikation B - VG 100p
    Grafisk kommunikation C - G 200p
    Historia A - G 100p
    Idrott och hälsa - IG 100p
    Filmkunskap - VG 50p
    Matematik A - IG 100p
    mediekommunikation A - G 100p
    mediekommunikation B- MVG 100p
    mediekunskap - VG 100p
    medieproduktion A - MVG 200p
    medieproduktion B - G 100p
    multimedia A - VG 100p
    multimedia B - G 100p
    naturkunskap A - G 50P
    PSYKOLOGI A -VG 50 50P
    RELIGIONSKUNSKAP A - G 50P
    SAMHÄLLSKUNSKAP A -G 100P
    SAMHÄLLSKUNSKAP A - G 100P
    SVENSKA A - VG 100P
    SVENSKA B - IG 100P
    PROJEKTARBETE - IG 100P

    Jag fick sammanlagt 2500 poäng och jag läste sedan upp SVENSKA B på konvux och fick VG, och jag antar att jag då fick 2600p? från mitt betyg från gymnasiet står det slutbetyg som rubrik, och under "programmets omfattning" står det "Fullständigt" men jag har inte godkänt i matematik och jag har alltid trott att man måste ha godkänt i matten för att få en fullständigt slutbetyg. Jag är så osäker på vad jag ska svara när jag får frågan om jag har slutbetyg eller inte då jag inte har godkänt i matte, men det står på betyget "slutbetyg". snälla hjälp

    • Peter : Du har Slutbetyg som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    • Anna : Om du söker jobb och viII i CV-n uppge att du har ett Fullständigt Slutbetyg, så kan du göra det. Du har ju det. :) Men om du söker till högskoIa, får du tyvärr svar OBEHÖRIG. Om du söker till yrkeshögskoIa (www.yhguiden.se) kan du mycket väI komma in, men uppge i så fall att du söker i "fri kvot" - för säkerhetsskuII. Yrkeshögskola har stora möjligheter att göra undantag vad det gäller behörighetsreglerna.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, se här>>> där Antagning.se förklarar vad som krävs för Grundläggande behörighet för den som har Slutbetyg från år 2010 eller senare.

     Ditt Slutbetyg ger tyvärr inte Grundläggande behörighet till högskoIestudier. För att få Grundläggande behörighet behöver du godkänt betyg i matematik 1. Det går bra att läsa eller göra prövning i matematik 1a (som är den lättaste av de nuvarande mattekurser). Matte 1b eller 1c går också bra, men de är svårare.

    Om du inte innan 1 jan2017 uppnår grundläggnade behörighet, och i ditt fall är det godkänt betyg i matte 1 som fattas, måste du i så fall även få godkända betyg i Svenska 3 (som är en högre kurs än Svenska B) och i Eng6 (en gammal kurs EngB).

    Nu är det väldigt ont om tid innan årssiftet och är tveksamt om du hinner få godkänt betyg i matte 1 daterat detta året, dvs 2016. Om ditt Godkänt betyg i matte 1 blir daterat 2017 - behöver du även få godkända betyg i Svenska 3 och Engeska 6 för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Innehåll i kursen matte 1 kan du se här - www.matteboken.se

    • Anna : Hur du kan hinna få godkänt betyg i matte 1? Du kan testa en sak: försök på komvux fråga om det skulle vara möjligt hinna med prövningen. Du kan också fråga om du kan göra nivåbedömning/test i matte 1a (enklaste mattekurs för att 1b och 1c är svårare) och i så fall om rektor skulle ev kunna tänka sig att sätta "rektorsbetyg". Det betyget kan inte bli högre än E, dvs godkänt, även om du egentligen har bättre kunskaper. Jag vet inte om det är ngt. som rektor på komvux i din kommun kan tänka sig att göra. Men du förlorar inget på att fråga. Det är inte vanligt, det är ett UNDANTAG. Och jag har ännu ett förslag - du kan fråga på din gamla gymnasieskola som utfärdade Slutbetyg till dig, om de ev har gamla anteckningar /delkursbetyg/ som skulle kanske styrka att du var nära godkänt nivå på mattekursen - och om de i så fall kan tänka sig att hjälpa dig med en "snabbprövning" - då du gör test i matte 1a och får betyg. Här skulle du kunna få högre betyg än E, t o m A-betyg kan du få om du har motsvarande kunskaper. Skola har rätt att ta ut prövningsavgift på 500 kr. Det är mycket bråttom nu. Du måste få godkänt betyg i matte 1 (och jag föreslår matte 1a då det är den enklaste av de mattekurser) daterat 2016, och inte 2017 (om du vill slippa behöva få betyg även i Svenska 3 och Engelska 6).