Tony
    Hej!

    Jag har ett samlat betygsdokument utfärdat 2010 som jag kompletterade på Folkhögskola 2012 med dem kurser jag saknade för grundläggande behörighet.
    Jag fick då ett dokument från Folkhögskolan där dem intygade att jag uppnått grundläggande behörighet för fortsatta studier.

    Min fråga är nu, gäller min behörighet fortfarande 2015 och framåt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tony!
    För att ha Grundläggande behörighet som gäller fortfarande och framåt bör du ha en KOMBINATION av:
    1. omdöme från Folkhögskola om att du har uppnått grundläggande behörighet (det har du)
    plus
    2. godkända betyg i 7 kurser, de så kallade Kärnämnena: Matematik A, Engelska A, Naturkunskap A, Religionskunskap A, Samhällskunskap A och Svenska A & B som är satta (alltså datum då du fick betygen) innan 1 juli 2015.
    Om du inte har fått godkänt betyg i någon av de 7 kurserna ovan innan just 1 juli 2015, då måste du även komplettera med godkända betyg i ytterligare 3 kurser: svenska 3, engelska 6 och Historia 1a1.
    *************
    Kontrollera om du uppfyller Grundläggande behörighet enligt de kraven (ovan).

    Hör av dig igen om något fortfarande är oklart.

    Bästa hälsningar
    ANNA